لینک های دسترسی

Breaking News

شاهین:‌ بازسازی افغانستان به کمک سایر کشور ها نیاز دارد


سهیل شاهین گفته است که فکر می کند افغانستان به کمک های سایر کشور ها نیاز دارد
سهیل شاهین گفته است که فکر می کند افغانستان به کمک های سایر کشور ها نیاز دارد

سخنگوی گروه طالبان در دوحه، پایتخت قطر، از جامعۀ بین‌المللی خواسته است تا افغانستان را در قسمت بازسازی کمک کند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که سهیل شاهین در مصاحبه‌ای اختصاصی با تلویزیون CGTN چین گفته است که پس از"دورل اشغال" که به گفته وی "دورۀ ویرانی" بود، حال افغانستان وارد مرحله جدید شده و نیاز است تا جامعه بین‌المللی سکتورهای مختلف افغانستان را کمک کند.

آقای شاهین در این مصاحبه گفته است: "در این مرحله، فکر می‌کنم که مردم افغانستان به سایر کشورها نیاز دارد. آنان [کشور های جهان] باید ما را در ساحات صحت، زیر ساختار، معارف و سایر ساحات کمک کنند."

این سخنگوی طالبان همچنین از سایر کشورها خواسته است تا در بخش استخراج معادن افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.

آقای شاهین افزوده است: "آنان [کشور های جهان] می‌توانند برای کشف منابع ما، منابع طبیعی ما بیایند. این دعوت عمومی برای همه کشورها است و از هر کشوریکه ما را در این مقطع حساس تاریخ کمک کند، ستایش می‌کنیم."

طالبان به تاریخ ۲۵ آگست وارد شهر کابل شدند و اعلام کرده اند که جنگ در افغانستان خاتمه یافته است.

قبل از ورود طالبان به شهر کابل، حکومت به رهبر محمد اشرف غنی همواره این گروه را متهم به تخریب زیر بناها از جمله مکاتب و شفاخانه‌ها می‌کرد، اتهاماتی که از سوی این گروه همواره رد می‌شد.

این اظهارات سخنگوی گروه طالبان در حالی صورت گرفته است که کشور های مختلف جهان از جمله ایالات متحده به صراحت گفته اند که به رسمیت شناختن طالبان و کمک های جامعه بین المللی برای افغانستان، بستگی به عملکرد این گروه دارد.

کشور های جهان و سازمان های بین المللی بار ها از طالبان خواسته اند تا حقوق بشر حقوق زنان و حقوق اقلیت های را رعایت کنند. اما گروه طالبان در گذشته بار ها گفته بود که مسایل حقوقی را رعایت می کند، اما مطابق اسلام، نه معیار های مدرن غربی.

آیا طالبان تغییر کردند؟‌

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا، گفته است که طالبان باید تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند از سوی جامعۀ جهانی به رسمیت شناخته شوند یا خی؟

آقای بایدن در مصاحبه با شبکۀ تلویزیونی ای‌بی‌سی در پاسخ به پرسشی مبنی بر تغییر باورهای بنیادی طالبان گفت مطمین نیست که طالبان باورهای بنیادی خود را تغییر داده باشند، بلکه به آن متعهدتر نیز شده اند.

رییس جمهور بایدن گفت که طالبان با نحوی بحران وجودی در تقلا اند که آیا آن گروه می‌تواند نیازمندی‌ها برای تداوم اقتدار و تسلط شان را فراهم کند.

آقای بایدن گفت: "آنان [طالبان] به این موضوع اهمیت می‌دهند که آیا غذایی برای خوردن دارند، آیا درآمدی دارند...که بتوانند با آن چرخۀ اقتصادی را به گردش آرند، به این موضوع اهمیت می‌دهند که آیا می‌توانند اجتماعی را که به ادعای آنان بسیار مراقب آنند، منسجم نگهدارند یا خیر."

رییس جمهور بایدن با بی‌باوری نسبت به تحقق یافتن این امور گفت: "روی هیچ‌کدام اینها حساب نمی‌کنم."

با این‌حال، ذبیح الله مجاهد، یکی از سخنگوی طالبان، در نخستین کنفرانس خبری خود از ارادۀ آن گروه مبنی بر عفو عمومی، تشکیل حکومت همه‌شمول، آزادی رسانه‌ها و تضمین از حقوق زنان به شمول حق تحصیل و کار بر بنیاد اصول اسلامی خبر داد.

XS
SM
MD
LG