لینک های دسترسی

Breaking News

تجلیل طالبان از خروج قوای خارجی و ابراز تمایل به روابط خوب با امریکا


گروه طالبان امروز ۳۱ اگست (نهم سنبله) بیرون شدن نیروهای خارجی به رهبری ایالات متحده را تجلیل کرد، اما خواستار روابط خوب با امریکا و جامعهٔ جهانی شد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در جریان صحبت با خبرنگاران بیرون شدن نیروهای بین المللی را یک "پیروزی" خواند.

آقای مجاهد در میدان هوایی کابل خطاب به نیروهای "بدری" طالبان گفت که با مردم افغانستان برخورد نرم و خوب داشته باشند. او افزود: "ما خادمان ملت ایم و چنین نیست که بر ملت مسلط شده باشیم."

گروه طالبان تعهد کرده است که میدان هوایی کابل را هر چه زودتر فعال و آمادهٔ پروازهای تجارتی خواهد ساخت. این در حالی است که برخی از زیربنا‌های میدان هوایی کابل در جریان چند روز نخست تصرف کابل توسط این گروه، خساره دیده است، به ویژه در دو هفتۀ اخیر که هزاران نفر به هدف بیرون شدن از افغانستان بر میدان هوایی هجوم بردند.

از جانب دیگر، ادارهٔ هوانوردی فدرال ایالات متحده ناوقت دوشنبه ۳۰ اگست به وقت واشنگتن دی سی گفت که با خروج قوای ایالات متحده از افغانستان، میدان هوایی بین المللی کابل بدون خدمات کنترول ترافیک هوایی است.

این اداره به طیاره های غیر نظامی امریکا دستور داد تا بدون دریافت مجوز قبلی از فضای افغانستان عبور نکنند.

این اداره همچنان گفته است که به دلیل نبود خدمات ترافیک هوایی، فعال نبودن خدمات هوانوردی افغانستان و همچنین نگرانی های امنیتی پیلوت‌ها و طیاره های ملکی که با این اداره ثبت استند، از پرواز در هر بخشی افغانستان منع شده اند.

آخرین دستهٔ نظامیان امریکایی شب گذشته پیش از فرا رسیدن موعد ۳۱ اگست، افغانستان را ترک کرد.

ایالات متحده و نیروهای بین المللی ۱۲۳ هزار غیرنظامی را به بیرون از افغانستان انتقال دادند، اما گفته اند که شماری زیادی هنوز هم در این کشور باقی مانده اند.

مقامات امریکایی گفته اند که گروه طالبان تعهد کرده اند که به سایر شهروندان خارجی و افغان‌هایی که می‌خواهند کشورشان را ترک کنند، زمینۀ گذار مصوون فراهم خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG