لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا و متحدین آن به ادامهٔ‌ کمک به مردم افغانستان توافق کردند


ایالات متحده و شماری از متحدین واشنگتن روز دوشنبه ۳۰ اگست (هشتم سنبله) برای ادامهٔ‌ کمک های شان برای مردم افغانستان توافق کردند.

وزیران خارجهٔ ایالات متحده،‌ کانادا،‌ فرانسه، آلمان، ایتالیا، جاپان، بریتانیا،‌ ترکیه، قطر، نمایندگان اتحادیه اروپا و ناتو روز دوشنبه ۳۰ اگست از طریق یک ویدیو کنفرانس در مورد وضعیت افغانستان بحث کردند و توافق کردند تا کمک‌ها شان را به مردم افغانستان ادامه دهند. اما در مورد چگونگی این کمک ها جزییات ارایه نشده است.

یک مقام ارشد وزارت خارجهٔ‌ ایالات متحده به صدای امریکا گفت که دپلومات های ارشد این کشور ها همچنین توافق کردند بر گروه طالبان فشار وارد کنند تا آنان عبور مصوون خروج شهروندان خارجی و افغان های آسیب پذیر را تضمین کنند.

این مقام امریکایی که نخواست نامش در گزارش ذکر شود،‌ همچنین گفت که وزیران خارجهٔ‌ این کشور ها حمایت شان را از "ادامه گفتگوها میان رهبران افغانستان،‌ تشکیل حکومت همه شمول و تامین حقوق همه افغان ها در حکومت آیندهٔ آن کشور اعلام کردند."

این مقام وزارت خارجهٔ امریکا افزود:‌ "ما واضح ساخته ایم که از همه ابزار های اقتصادی، دپلوماتیک و سیاسی برای حمایت از حقوق مردم افغانستان، به ویژه زنان و دختران، استفاده خواهیم کرد و یکبار دیگر [طالبان] اطمینان دهند که افغانستان بار دیگر به پناه امن گروه های دهشت افگنی مبدل نشود؛ گروه‌های که در صدد آسیب رساندن به ایالات متحده اند."

توافق وزیران خارجه ایالات متحده با متحدین واشنگتن در حالی صورت گرفته است که همه قوای امریکایی و ناتو پیش از نیمه شب ۳۱ اگست به وقت محل،‌ افغانستان را به طور کامل ترک کردند.

وزارت خارجه امریکا گفته است که نزدیک به ۲۵۰ شهروند امریکا هنوز هم در افغانستان باقی مانده اند و آنان نیز از آن کشور انتقال داده خواهند شد.

در پهلوی شهروندان امریکایی، هزاران همکاران افغان حکومت های غربی هنوز هم انتظار دارند تا کشور شان را ترک کنند، زیرا زندگی آنان به دلیل کار شان با قوای امریکایی و ناتو با خطر مواجه است.

وزارت خارجه امریکا در این اعلامیه گفته است که ایالات متحده همه گزینه های احتمالی قنسولی را مدنظر می گیرد و به روند تخلیهٔ همه شهروندان امریکایی متعهد باقی می ماند.

این مقام امریکایی همچنین گفته است که تماس های ایالات متحده با گروه طالبان بر اساس نیازمندی بوده است و به معنی به رسمیت شناختن این گروه نیست.

این مقام وزارت خارجه امریکا گفته است که اگر گروه طالبان به تامین حقوق بشر پابند بماند و در برابر تعهدات خود مبنی بر مبارزه بر ضد دهشت افگنی عمل کند، احتمال به رسمیت شناختن آنان وجود دارد،‌ اما تاکید کرد که "این کار به زودی انجام نخواهد شد."

XS
SM
MD
LG