لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان به پوتین: تشکیل حکومت همه شمول موضوع داخلی افغانستان است  


حکومت طالبان به اظهارات اخیر ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، در مورد تشکیل دولت فراگیر پاسخ داده و گفته است که تشکیل دولت موضوع داخلی افغانستان است.

بلال کریمی، معاون سخنگوی حکومت طالبان، در واکنش به اظهارات اخیر ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، در مورد تشکیل دولت فراگیر، گفت که تشکیل حکومت یک موضوع داخلی برای افغان‌ها است و از کشورهای منطقه و جهان خواست که چنین موضوعات باید از طریق مجاری رسمی دپلماتیک با ''حکومت طالبان'' در میان گذاشته شود.

آقای کریمی گفت: "افغانستان یک کشور مستقل است و می تواند تصمیمات خود را خود اتخاذ کند. مسوولیت و مکلفیت کشورهای منطقه و سایر کشورها این است که بر مسوولیت‌های خود متوجه شوند و با امارت اسلامی برای ایجاد روابط رسمی دپلوماتیک گام بردارند تا مشکلات از طریق کانال‌های مسوول حل گردد."

پوتین روز چهارشنبه ۲۳ نومبر (دوم قوس) در نشست سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی گفت: "تضمین از ایجاد حکومت همه شمول در افغانستان که در برگیرندۀ نمایندگان تمام گروه‌های قومی در یک سطح مناسب باشد، اکنون یک اولویت است."

ولادیمیر پوتین همچنان وضعیت در افغانستان را چالش برانگیز خواند و در مورد احتمال نفوذ اعضای گروه‌های دهشت افگن، از افغانستان به کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی هشدار داد.

رییس جمهور روسیه گفت که برای خنثاکردن تهدیدهای دهشت افگنی برخاسته از افغانستان به راه اندازی "عملیات مشترک خاص" نیاز است. او تاکید کرد که کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی باید در خصوص مسایل مرتبط به افغانستان، به ویژه تشخیص به موقع تهدیدهای تروریستی، افراطگرایی و جرایم مرتبط به قاچاق مخدرات، هماهنگی نزدیک داشته باشند.

پوتین گفت که مسکو تلاش خواهد کرد تا از طریق میکانیزم‌های چند جانبۀ دیگر اوضاع افغانستان را ثبات ببخشد.

سنگر امیرزاده، کارشناس روابط بین المللی، معتقد است که با وجود اختلاف نظر بین ایالات متحده و سایر کشورهای غربی و روسیه در مورد جنگ اوکراین، همه آنها خواهان ایجاد یک حکومت فراگیر در افغانستان استند که همه مردم این کشور بتوانند خود را در آن ببینند و مردم با نظریات متفاوت در آن شرکت کنند.

آقای امیرزاده گفت: "به نظر من همسایگان ما، کشورهای منطقه و همه کشورهای بزرگ و مهم جهان نظر روشنی دارند که باید در افغانستان حکومتی وجود داشته باشد که یک نوع حکومت همه جانبه باشد که به حقوق بشر احترام بگذارد. اینجا هر روز محدودیت هایی را برای حقوق زنان مشاهده می کنید."

قاضی محمد حسن حقیار، یکی دیگر از کارشناسان سیاسی،‌ نیز می گوید که اکثر افغان‌ها خواهان تشکیل حکومتی در افغانستان استند که شامل نمایندگان تمام اقوام باشد که اعضای آن متخصص و دارای ویژگی های خوب باشند. او می گوید که افغان‌ها خواهان شرکت جنگ سالاران و شخصیت های دخیل در فساد در حکومت به نام نمایندگان قبایل نیستند.

آقای حقیار گفت: "بسیاری از مردم افغانستان از ترکیب حکومت فعلی راضی نیستند. مردم افغانستان می خواهند که انتخاب اعضای حکومت بر اساس توانایی، تخصص، هوش و تعهد آنها نسبت به کشور باشد و ساکنان هر منطقه و هر جغرافیایی باید خود را در آن ببینند، اما نه که به گونه‌ای که دولت سهامی باشد."

کم و بیش یک هفته قبل از اظهارات اخیر رییس جمهور پوتین، نشست فارمت مسکو برای افغانستان که روسیه آن را میزبانی می‌کرد، بر ایجاد حکومت همه‌شمول در افغانستان تاکید کرد. در این نشست نمایندگان گروه طالبان دعوت نشده بودند و مقام‌های روسی گفتند که ناتوانی طالبان در ایجاد "حکومت همه‌شمول قومی-سیاسی" سبب شد که از آن گروه در نشست فارمت مسکو دعوت نشود.

در نشست مسکو، به غیر از نمایندگان ایالات متحده امریکا و طالبان، نمایندگان کشورهای مهم منطقه مانند چین، روسیه، هند، ایران، پاکستان و چندین کشور آسیای مرکزی نیز شرکت کردند.

در تهیه این مطلب از گزارش‌ رویترز استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG