لینک های دسترسی

Breaking News

تقاضای طالبان: دارایی‌های افغانستان را آزاد کنید تا با زلزله‌زدگان کمک کنیم


حکومت طالبان پس از زلزله مرگبار روز چهار شنبه یکبار دیگر روز شنبه ۲۵ جون (چهارم سرطان) از جامعهٔ بین المللی خواست تا تحریم‌ها علیه این گروه را لغو کنند و دارایی‌های راکد شدهٔ بانک مرکزی افغانستان را آزاد کنند.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجهٔ طالبان به خبر گزاری رویترز گفت: "امارت اسلامی از جهان می‌خواهد که اساسی‌ترین حق افغان‌ها را که حق حیات آنهاست، از طریق لغو تحریم‌ها و آزاد کردن دارایی‌های ما و همچنین کمک‌رسانی به افغان‌ها بدهد."

بر اساس آخرین گزارش ملل متحد در زلزلۀ روز چهارشنبۀ هفته گذشته، تا کنون ۱۰۳۲ نفر جان باخته، ۱۶۴۳ نفر دیگر زخمی شده و حدود ۱۰ هزار منزل مسکونی تخریب شده است.

پس از آن که طالبان در اواخر ماه اگست سال گذشته بر افغانستان مسلط شدند، کشورهای غربی فوراً کمک‌های مالی که ۷۰ در صد مصارف حکومت افغانستان را تشکیل می‌داد قطع کردند و واشنگتن بیش از نه میلیارد دالر دارایی‌های افغانستان را در بانک‌های امریکایی راکد کرد.

گروه طالبان به کرات از امریکا و سایر کشور‌ها و سازمان‌هایی که پول‌های افغانستان را راکد کرده اند،‌ خواسته است که هرچه زودتر این پول‌ها را به دسترس آنان قرار دهند تا از مشکلات اقتصادی این کشور کاسته شود.

جو بایدن رییس جمهور ایالات متحده به تاریخ ۱۱ فبروری (۲۲ دلو) با امضای یک فرمان اجرایی استفاده از بخشی از این دارایی‌ها را برای رسیدگی به بحران بشری و اقتصادی در افغانستان مجوز کرد و دستور داد تا بیش از ۳.۵ میلیارد دالر دیگر دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان در ایالت متحده باقی بماند تا در مورد ادعاهای قربانیان حملات ۱۱ سپتمبر سال ۲۰۰۱ تصمیم گرفته شود.

بسیاری از قربانیان تروریزم در ایالات متحده، از جمله بستگان قربانیانی که در حملات تروریستی ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ جان باخته اند، ادعاهایی را علیه طالبان مطرح کرده اند و از محاکم در ایالت متحده خواسته اند تا از این پول‌ها برای آنان غرامت پرداخته شود.

کارین ژان پی‌یر، سخنگوی قصر سفید روز شنبه ۲۵ جون در پاسخ به سوالی در این مورد به خبرنگاران گفت که رییس جمهور بایدن با امضای این فرمان اجرایی چندین ماه پیش، گام مهمی را برای حفظ این بودجه برداشت در غیر آن این بودجه برای سال‌ها راکد می‌ماند.

اما او تاکید کرد که ادارهٔ بایدن منتظر این پول‌ها نبوده و از طریق شرکای بین المللی تلاش کرده تا کمک‌های فوری را به مردم افغانستان فراهم سازد.

باوجودیکه ۱۰ ماه از تسلط طالبان بر افغانستان می‌گذرد اما هیچ کشوری به دلیل نگرانی از برخورد طالبان با دختران و زنان و اتهامات اقدامات این گروه علیه نظامیان و مقامات دولت پیشین افغانستان، حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و بخش انگلیسی صدای امریکا استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG