لینک های دسترسی

Breaking News

یونیسف: در زلزلۀ اخیر ۱۲۱ کودک در پکتیکا و خوست جان باختند


صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای اطفال (یونیسف) در افغانستان می‌گوید که ۱۲۱ تن از قربانیان زلزلۀ اخیر در ولایات پکتیکا و خوست کودکان اند.

محمد آگ‌ایویا، نماینده یونیسف برای افغانستان، گفت که در اثر زلزله اخیر در این ولایات، ۶۷ کودک دیگر زخمی شده اند که بسیاری آنان در شفاخانه‌ها تحت درمان قرار دارند.

بر اساس آخرین گزارش ملل متحد در زلزلۀ روز چهارشنبۀ هفته گذشته، تا کنون ۱۰۳۲ نفر جان باخته و ۱۶۴۳ نفر دیگر زخمی شده اند.

آقای ایویا افزوده که این آمار ارایه شده نهایی نیست و احتمال افزایش تلفات ناشی از این زمین‌لزره در ولایات پکتیکا و خوست وجود دارد.

دو روز پیش سازمان حفاظت از کودکان نیز گفت که نگران کودکان آسیب دیده از زلزله در جنوب شرق افغانستان است.

کرس نیامندی، رییس بخش افغانستان این سازمان، گفت: "سازمان حفاظت از کودکان در مورد بیش از ۱۱۸هزار کودک که ممکن از زلزله در جنوب ‌شرق افغانستان متاثر شده اند، جداً نگران است... بسیاری از کودکان به احتمال زیاد اکنون بدون آب آشامیدنی، غذا و مکان امنی برای خواب اند."

آقای نیامندی افزود که کودکان آسیب‌پذیرترین افراد در آفات طبیعی استند، زیرا بیشتر در معرض خطر گرسنگی، مرگ بر اثر جراحات و ابتلا به بیماری های عفونی قرار دارند.

صندوق وجهی سازمان ملل متحد روز شنبه ۲۵ جون (چهارم سرطان) همچنین از وضعیت صحی کودکان و افزایش بیماری‌ها در مناطق زلزله‌زده ابراز نگرانی کرده و گفته که تدابیر بیشتر را برای درمان کودکان و باشندگان این ولایات روی دست گرفته است.

یونسف افزوده که سیستم آب‌رسانی در ولایات پکتیکا و خوست آسیب دیده و باشندگان این و لایات به شمول کودکان به آب صحی آشامیدنی دسترسی ندارند.

بر اساس معلومات یونیسف، کارمندان این سازمان روند توزیع لوازم بهداشتی، قرص‌های تصفیۀ آب، و صابون دست‌شوی را برای باشندگان مناطق زلزله‌زده به ویژه ولسوالی اسپیرۀ ولایت خوست آغاز کرده اند.


در همین حال،‌ مقامات پاکستان روز شنبه گفته است که یک طیارهٔ کارگوی نظامی آن کشور حامل کمک های بشری به شمول خمیه،‌مواد خوراکی و ادویه به میدان هوایی خوست رسیده است.

در عین حال، مقامات طالبان روز شنبه تعهد کردند که در روند توزیع کمک های بین المللی برای آسیب دیدگان زلزله در ولایت های پکتیکا و خوست مداخله نکنند تا این کمک ها برای مردم نیازمند رسانده شود.

این زلزلهٔ که شدت آن ۶.۱ ریکتر بود، اوایل صبح چهارشنبه،‌ نه تنها افغانستان، بلکه بخش های از پاکستان را نیز تکان داده است.

طالبان گفته اند که ولسوالی های برمل، زیروک، نکی و کیان در ولایت پکتیکا بیشترین آسیب ناشی از این زلزله را متحمل شده اند.

XS
SM
MD
LG