لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: بیش از ۶۰ بال طیارۀ نظامی را ترمیم کرده‌ایم


وزارت دفاع حکومت طالبان از روند ترمیم و فعال سازی طیاره‌های نظامی و ترانسپورتی توسط انجنیران قوای هوایی این گروه در کابل خبر داده و گفته است که در جریان بیش از یک سال گذشته، ده‌ها بال طیاره دوباره فعال شده است.

عنایت‌الله خوارزمی، سخنگوی این وزارت روز دوشنبه ۲۸ نومبر (هفتم قوس) در پیامی به خبرنگاران گفت که در تازه‌ترین مورد، دو بال طیارۀ ترانسپورتی نظامی نوع (AN-32) و یک طیارۀ انتقالاتی نوع (AN-26) ترمیم و آمادۀ پرواز شده است.

خوارزمی افزود: "با تلاش فراوران بخش‌های قوای هوایی وزارت دفاع ملی (طالبان) تا اکنون بیش از ۶۰ بال طیارۀ بال ثابت و بال متحرک ترمیم گردیده و آمادۀ خدمت گزاری می‌باشد."

به گفتۀ وزارت دفاع حکومت طالبان روند ترمیم و فعال سازی طیاره‌های تخریب شده و غیر فعال توسط انجنیران قوای هوایی این گروه جریان دارد.

شمار زیادی طیاره‌های نظامی قوای هوایی افغانستان، پس از فروپاشی حکومت پیشین به کشورهای همسایه منتقل شدند و برخی از این طیاره‌ها و دیگر تسلیحات بجا مانده، پیش از خروج نیروهای خارجی از افغانستان تخریب شدند.

اکنون مشخص نیست که طالبان چه تعداد هلیکوپتر و طیاره‌های جنگی و انتقالاتی نظامی قوای هوایی پیشین افغانستان را در اختیار دارند.

جنرال محمد رادمنش، سخنگوی پیشین وزارت دفاع ملی افغانستان به صدای امریکا گفت که از جملۀ ۲۰۸ طیاره و هلیکوپتر قوای هوایی پیشین افغانستان، همزمان با سقوط جمهوریت در ماه اگست سال گذشتۀ میلادی، حدود ۶۲ طیاره و هلیکوپتر به تاجیکستان و اوزبیکستان انتقال داده شدند.

به گفتۀ آقای رادمنش، تعدادی در جریان نبردها از بین رفتند و اضافه از صد طیاره و هلیکوپتر در افغانستان باقی مانده بود که از آن میان تنها ۲۰ طیاره و هلیکوپتر به گونۀ قسمی فعال بودند و متباقی همه به ترمیم نیاز داشتند.

او افزود: "باید گفته شود که تخنیکران قوای هوایی امارت اسلامی طالبان قادر به ترمیم اساسی طیارات نبوده که بدون شک نظامیان کشورهای منطقه با ایشان همکاری می‌کنند."

پیش از این وزارت دفاع امریکا گفته بود که ۴۶ طیاره در اوزبیکستان و ۱۸ طیاره در تاجیکستان وجود دارد که شامل هلیکوپترهای (MI-17) و (UH-60) و همچنین طیاره‌های بال ثابت (AC-208، C-208، PC-12 و A-29) می‌باشند.

تخمین‌های غیررسمی نشان می‌دهد که همزمان با سقوط کابل به دست طالبان، حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ افغان در این طیاره‌ها به اوزبیکستان و حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ نفر به تاجیکستان رفته بودند. پیلوت‌های این طیاره‌ها در ماه‌های سپتمبر و نومبر سال گذشته به امارات متحده عرب و سپس به ایالات متحده منتقل شدند.

XS
SM
MD
LG