لینک های دسترسی

Breaking News

پترییس: تسلیحات امریکایی بجا مانده در افغانستان نگران کننده است


دیوید پترییس، رییس پیشین ادارۀ استخبارات مرکزی ایالات متحده و فرمانده پیشین نظامیان امریکایی در افغانستان
دیوید پترییس، رییس پیشین ادارۀ استخبارات مرکزی ایالات متحده و فرمانده پیشین نظامیان امریکایی در افغانستان

دیوید پترییس، رییس پیشین ادارۀ استخبارات مرکزی ایالات متحده و فرمانده پیشین نظامیان امریکایی در افغانستان به این باور است که تجهیزات نظامی و تسلیحات نیروهای امریکایی که در افغانستان بجا‌مانده است به اندازهٔ که گزارش شده جدی نیست، اما نگران کننده است.

براساس گزارش وزارت دفاع ایالات متحده پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان و خروج قوای خارجی از آن کشور،کم و بیش به ارزش هفت میلیارد دالر تجهیزات نظامی که ایالات متحده به نیرو‌های امنیتی و دفاعی حکومت پیشین افغانستان فراهم کرده بود، در آن کشور بجا مانده و اکنون به دست طالبان افتاده است.

آقای پترییس در مصاحبهٔ با صدای امریکا گفت: "شماری از سیستم‌های اسلحه و مهمات جدید و سایر لوازم وجود دارد که قابل استفاده می‌باشند. اما جداً شک دارم که طیاره ها در وضعیت خوب باشند. شک دارم که موتر های نظامی نیز در وضعیت خوب باشند. زیرا آنها پرزه جات اضافی ندارند و حتی از نظر تخنیکی برایشان [طالبان] ساده نیست که بخواهند طیاره ها را پرواز دهند، موتر ها را برانند و یا همه چیز را فعال بسازند. "

آقای پترییس از حضور گروه های دهشت افگن و موج تازهٔ خشونت های شاخه خراسان داعش اظهار نگرانی کرده و گفت که ازقبل پیشبینی شده بود که طالبان توانایی برقراری امنیت افغانستان را ندارند. او دلیل آنرا آزادی هزاران نفر از زندان های افغانستان می‌داند که دوباره مقتدر شده اند و به حملات می‌پردازند.

این جنرال بازنشستۀ امریکایی گفت: "به یاد داشته باشید که ما از قبل هراس داشتیم که با روی کار آمدن طالبان آنها توانایی برقراری امنیت تمام قلمرو افغانستان را نخواهند داشت. خشونت های اخیر و منسجم شدن گروه های مختلف برای طالبان مشکلات امنیتی ایجاد کرده است. "

این مقام بازنشستۀ امریکایی با اشاره به بحران بشری در افغانستان می‌گوید که جنگ روسیه در اوکراین وضعیت مصیبت‌بار بشری در افغانستان را تحت تاثیر قرار داده است.

اما افزود: "فکر نمی‌کنم که موضوع افغانستان در واشنگتن فراموش شده باشد. ولی موضوع اوکراین وضعیت افغانستان را تحت تاثیر قرار داده است و سایر مسایل جهان است که واقعاً مهم استند."

آقای پترییس که زمانی فرماندهی هزاران نظامی خارجی را در جبهۀ مخالف طالبان به دوش داشت، با ابراز ناباوری به پابندی طالبان به تعهدات شان، از احترام به حقوق بشر گرفته تا فراهم آوری زمینۀ کار و تحصیل به زنان و دختران، گفت": آنها [طالبان] به فشار های ایالات متحده و جهان بخاطر احترام به حقوق بشر و اقلیت‌ها بی‌اعتنا استند و نگران سقوط اقتصاد افغانستان نیستند. حدود ۵۰ درصد نفوس کشور که زنان استند، خبرنگاران و سایرین، در وضعیت بدی گیرمانده اند و طالبان به آنچه که تعهد کرده بودند عمل نکرده اند."

این جنرال بازنشستۀ امریکایی پیش از این نیز گفته بود که طالبان به خواست‌های بین‌المللی لبیک نخواهند گفت زیرا به باور وی احترام گذاشتن طالبان به حقوق بشر، حقوق زنان و اقلیت‌ها سبب خواهد شد که "اعضای محافظه کار و افراطی" این گروه صف خود را جدا کرده با داعش، القاعده یا دیگر گروه‌ها بپیوندند.

شرح کامل این مصاحبه را در پیوند زیر دنبال کنید:

XS
SM
MD
LG