لینک های دسترسی

Breaking News

سخنگوی طالبان: پیلوت‌های نظامی افغان به وظایف شان برگردند


گروه طالبان از پیلوت‌های اردوی ملی پیشین افغانستان خواسته است که به وظایف شان برگردند و به گفتۀ سخنگوی این گروه، حریم فضایی افغانستان در خدمت پیلوت‌های افغان است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان روز چهارشنبه دهم نومبر (۱۹ عقرب) در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که برای برقراری و ثبات دوبارۀ اوضاع در افغانستان به کدرها نیاز است و به گفتۀ وی پیلوت‌های نظامی و غیرنظامی افغانستان به کار و فعالیت‌های حرفه‌ای شان بازگردند.

پس از رویکار آمدن حکومت به رهبری طالبان در افغانستان، صدها پیلوت و منسوب قوای هوایی افغانستان و خانواده‌های شان با طیاره‌های نظامی به تاجیکستان و اوزبیکستان فرار کردند.

آقای مجاهد خطاب به پیلوت‌های افغان گفت: "هیچ مشکل امنیتی در افغانستان وجود ندارد. عفو عمومی در برابر آن‌ها وجود دارد. پیلوت‌ها اگر در ارتش بودند یا بخش غیرنظامی، امکان دارد دوباره جذب شوند و برای کشور خود خدمت کنند، ما برای آن‌ها زمینه را فراهم می‌کنیم. آن‌ها فرار نکنند ما به آن‌ها دعوت می‌دهیم، آن‌هایی که رفته اند قابل نگرانی است".

با آنکه سخنگوی گروه طالبان از امنیت پیلوت‌های نظامی افغانستان اطمینان داده است، نهادهای مدافع حقوق بشر ابراز نگرانی کرده اند که در کم و بیش سه ماه پسین که طالبان قدرت را در افغانستان در دست گرفته اند، کارمندان حکومت پیشین افغانستان، اعم از نظامیان و غیرنظامیان هدف آزار و اذیت، شکنجه و حتا کشتار از سوی این گروه قرار گرفته اند.

پیش از این ملا محمد یعقوب، سرپرست وزارت دفاع طالبان نیز مواردی از آزار و اذیت، شکنجه و کشتار کارمندان ملکی و نظامی حکومت پیشین را تایید کرده و تاکید کرده بود که فرمان عفو طالبان عمومی است و هیچ کسی نباید بدون محاکمه مجازات شود.

این در حالی است که کم از کم ۱۵۰ پیلوت‌ و منسوب قوای هوایی افغانستان که پس از فرار از افغانستان، در شرایط بازداشت گونه‌ای در تاجیکستان به سر می‌بردند روز سه شنبه نهم نومبر (۱۸ عقرب)‌ توسط یک پرواز چارتر شدۀ ایالات متحده به بیرون از تاجیکستان منتقل شدند.

وزارت دفاع حکومت پیشین افغانستان شمار قوای هوایی آن کشور را حدود ۷۰۰۰ نفر خوانده بود که بیشتر آنان در کشورهای خارجی به ویژه ایالات متحده، جمهوری چک و بریتانیا آموزش دیده بودند. شمار معدود پیلوت‌های زن و ده‌ها منسوب زن در صفوف قوای هوایی حکومت پیشین افغانستان ایفای وظیفه می‌کردند.

قوای هوایی افغانستان که نقش عمده و اساسی در اکمالات نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان داشته و در ماه‌های پسین حملات هوایی را بر مواضع گروه طالبان انجام می‌دادند، پیش از تصرف افغانستان توسط این گروه، یکی از اهداف عمدۀ حملات طالبان بودند.

شمار زیاد طیاره‌های نظامی قوای هوایی افغانستان، پس از فروپاشی حکومت پیشین آن کشور، به کشورهای همسایه منتقل شدند و برخی از این طیاره‌ها و دیگر جنگ افزارهای بجا مانده، پیش از خروج نیروهای خارجی از افغانستان تخریب شدند.

اکنون مشخص نیست که طالبان چه تعداد هیلیکوپتر و طیاره‌های جنگی و انتقالاتی نظامی قوای هوایی پیشین افغانستان را در اختیار دارند.

XS
SM
MD
LG