لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان برای سال ۱۴۰۱ خورشیدی ۲۳۱ میلیارد افغانی بودجه تصویب کرد


ادارهٔ طالبان برای نخستین بار بودجۀ سال مالی ۱۴۰۱ خورشیدی را تصویب کرد که مجموع این پول به ۲۳۱ میلیارد افغانی می‌رسد.

وزارت مالیۀ ادارهٔ طالبان روز شنبه ۱۴ می (۲۴ ثور) گفته است که از این میان، حدود ۲۰۳ میلیارد آن بودجۀ عادی و ۲۷.۹ میلیارد آن بودجۀ انکشافی می‌باشد.

این وزارت افزوده که این بودجه به گونۀ "کامل از عواید داخلی افغانستان و بدون کمک کشورهای خارجی" تمویل می‌شود که در این سال، ۴۴ میلیارد افغانی کسر بودجه وجود دارد.

این وزارت تاکید کرده است که با پلان مالی که آنان تنظیم کرده اند، تا پایان امسال به "اهداف" خود خواهد رسید.

در جریان دو دههٔ گذشته، اقتصاد افغانستان بیشتر بر کمک‌‌های خارجی متکی بود و در حدود ۷۵ درصد بودجهٔ حکومت پیشین را نیز جامعهٔ بین‌المللی پرداخت می‌کرد.

مجموع بودجۀ سال ۱۴۰۰ خورشیدی حکومت پیشین افغانستان، بیش از ۴۷۳ میلیارد افغانی بود که از این میان، بیش از ۳۱۱ میلیارد افغانی آن بودجه عادی و بیش از ۱۶۱ میلیارد افغانی بودجۀ انکشافی بود.

در سال‌های گذشته، بودجه توسط وزارت مالیه آماده و برای تصویب به ولسی جرگۀ افغانستان فرستاده می‌شد، اما مقام های طالبان می‌گویند که آنان بودجۀ امسال را بر اساس "مصوبۀ شورای وزیران" و تاییدی ملا هبت‌الله اخندزاده، رهبر این گروه، ترتیب کرده اند.

این در حالی است که با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، این کشور با بحران شدید اقتصادی مواجه شده و در بیشتر از هشت ماه گذشته، این گروه موفق به پرداخت معاشات تمام مامورین دولتی نشده است.

پیش از این، سازمان‌های بین‌المللی، به شمول ملل متحد تعهد کرده بودند که برای جلوگیری از بحران بشری و فروپاشی نظام اقتصاد افغانستان، معاش بخشی از کارمندان دولتی، به ویژه سکتور صحی و آموزگاران را خواهند پرداخت.

XS
SM
MD
LG