لینک های دسترسی

Breaking News

داعش مسوولیت انفجارات و حمله بر معبد سیک‌ها در کابل را بر عهده گرفت


گروه داعش مسوولیت انفجارات پیهم و حمله بر معبد سیک‌ها در کابل را که سبب کشته شدن دو نفر و زخمی شدن هفت نفر دیگر شد، به عهده گرفت.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، شاخهٔ خراسان داعش در یک پیام تلگرام نوشته است که این حمله در پاسخ به اظهارات اهانت آمیز یک مقام حزب بر سر اقتدار هند به پیامبر اسلام صورت گرفته است.

در همین حال، وزارت داخلۀ حکومت طالبان گفته است که پس از چندین ساعت درگیری، تمامی مهاجمان مسلح در داخل معبد سیک‌ها در ساحۀ کارته پروان کابل از پا درآمدند.

عبدالنافع تکور، سخنگوی این وزارت، روز شنبه ۱۸ جون (۲۸ جوزا) به خبرنگاران گفت که در پی سه انفجار و درگیری مهاجمان مسلح و نیروهای این گروه، دو نفر به شمول یک سیک و یک تن از افراد طالبان کشته و هفت تن دیگر زخمی شده اند.

انفجار نخست حوالی ساعت ۶:۳۳ دقیقۀ صبح روز شنبه ۱۸ جون (۲۸ جوزا) در نزدیکی معبد سیک‌ها در کارتۀ پروان به وقوع پیوست و پس از آن، دو انفجار دیگر در ساحه شنیده شد.

آقای تکور افزود که پس از این انفجارهای پیهم، مهاجمان وارد معبد شدند و برای چندین ساعت با افراد این گروه به درگیری پرداختند. اما تکور در مورد شمار دقیق مهاجمان چیزی بیان نکرد.

او اضافه کرد که تمامی مجروحین برای درمان به شفاخانه‌ها منتقل شده و بررسی‌ها در این مورد جریان دارد.

در این حال، یک شاهد عینی به صدای امریکا گفت که در درگیری میان مهاجمان و طالبان، چندین تن از افراد طالبان به شمول برخی از قوماندانان این گروه کشته و زخمی شده اند.

واکنش‌ها

این رویداد واکنش‌های زیادی را در داخل و خارج از افغانستان به دنبال داشته است.

جی شنکر، وزیر خارجهٔ هند، این حمله را "بزدلانه" خواند و محکوم کرد. او گفته است که حکومت هند این رویداد را از نزدیک نظارت می‌کند.

هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز این رویداد را نکوهش کرده و گفته است که بر اساس گزارش‌ها این حمله تلفات زیادی به همراه داشته است.

یوناما در تویتر خواستار توقف فوری حملات بر غیرنظامیان در افغانستان شده و افزوده است که ملل متحد به پشتیبانی‌اش از تمامی اقلیت‌ها در افغانستان به شمول، هندوها و سیک‌ها، هزاره‌ها و دیگر اقلیت‌ها ادامه می‌دهد.

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان، ضمن نکوهش این حمله، با خانواده‌های قربانیان آن ابراز غم شریکی کرده است.

آقای کرزی عاملان این حملات را دشمنان صلح، ثبات و مردم افغانستان خوانده و بر ایجاد امنیت دایمی و آغاز "گفتمان ملی" در این کشور تاکید کرده است.


عبدالله عبدالله، رییس پیشین شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان" نیز در یک پیام تویتر این حمله را محکوم و با آسیب دیدگان آن ابراز همدردی کرده است.



صبغت‌الله احمدی، سخنگوی "جبههٔ مقاومت ملی افغانستان" به رهبری احمد مسعود، نیز در تویتی این حمله را محکوم کرده است. او گفته است که "حمله‌های تروریستی بر مساجد، عبادتگاه‌ها و تاسیسات عام‌المنفعه که از بنیادی ترین روش‌های جنگی گروه اشغالگر طالبان" است، هرچند داعش مسوولیت این حمله را به عهده گرفته است.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان این نخستین حملۀ مهاجمان مسلح بر یکی از عبادت‌گاه‌های اقلیت هند و سیک در افغانستان است. پیش از این نیز حملاتی بر اماکن عبادی هندوها و سیک‌ها در کابل و برخی ولایات افغانستان صورت گرفته است که مسوولیت بیشتر آن حملات را نیز گروه داعش به عهده گرفته بود.

این در حالی است که در ماه‌های اخیر، حملات مرگبار در کابل، قندهار، هرات، بلخ، کندز و شماری از ولایات دیگر صورت گرفته که در این حملات بیشتر، نمازگزاران و مسلمانان اهل تشیع هدف قرار گرفته اند. مسوولیت بیشتر این حملات را شاخۀ خراسان داعش به عهده گرفته است.

روز گذشته مقامات طالبان گفتند که در اثر انفجار در یکی از مساجد ولایت کندز دست کم یک نفر کشته و شش نفر دیگر زخمی شده اند.

مطیع الله روحانی، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان برای ولایت کندز، به صدای امریکا گفت که قربانیان این انفجار همه نمازگزاران بودند. به گفتۀ مقام‌های امنیتی طالبان در کندز این انفجار در مسجد روستای "الف بیردی" واقع در ولسوالی امام صاحب کندز حوالی ساعت ۰۲:۰۰ پس از چاشت به وقت محل به وقوع پیوست.

XS
SM
MD
LG