لینک های دسترسی

Breaking News

مهاجمان مسلح پس از انفجارات پی‌هم وارد 'معبد هندوها' در کارتۀ پروان کابل شدند


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

وزارت داخلۀ حکومت طالبان وقوع چندین انفجار نسبتاً نیرومند در منطقۀ کارته پروان از مربوطات حوزۀ چهارم امنیتی شهر کابل را تایید کرده و می‌گوید که پس از این انفجارها، مهاجمان مسلح وارد ساختمان معبد هندوها در این ساحه شده اند.

انفجار نخست حوالی ساعت ۶:۳۳ دقیقۀ صبح روز شنبه ۱۸ جون (۲۸ جوزا) در نزدیکی عبادت‌گاه اهل هنود و سیک‌ها در کارتۀ پروان به وقوع پیوست.

عبدالطفی تکوار، سخنگوی این وزارت با فرستادن پیامی به خبرنگاران گفت که نخست مهاجمان مسلح بر نگهبانان این درمسال "نارنجک" پرتاپ کرده و پس از آن وارد این عبادت‌گاه اهل هنود در این ساحه شدند. به گفتۀ وی در اثر پرتاب نارنجک‌ها ساختمان درمسال آتش گرفته و در آن نیز دو نفر زخمی شدند.

آقای تکوار افزود که پس از اینکه مردم در محل تجمل کرده بودند، مهاجمان می‌خواستند که یک موتر مملو از مواد انفجاری را در میان آنان منفجر کنند که پیش از رسیدن به هدف توسط افراد طالبان شناسایی و از بین برده شد.

آقای تکوار افزود که تا کنون این رویداد تلفات جانی در پی نداشته و تلاش‌ها برای از بین بردن مهاجمان مسلح جریان دارد. به گفتۀ وی تا کنون هویت مهاجمان روشن نشده و مردم از خانه‌های نزدیک محل حادثه تخلیه شده اند.

شاهدان عینی گفته اند که پس از این انفجارات پی‌هم، برخی از مهاجمان مسلح در این ساحه به گلوله‌باری پرداخته و در حال حاضر درگیری میان مهاجمان و افراد طالبان جریان دارد.

ویدویوهای که از محل رویداد در رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شوند، نشان می‌دهد که پس از این انفجارها، تعدادی از ساختمان‌ها آتش گرفته و دود سیاه بر آسمان کابل بلند می‌شود.

وزارت داخلۀ حکومت طالبان می‌گوید که درمسال شهروندان اهل هنود و سیک‌ در کارتۀ پروان در دقایق نخست حملۀ مهاجمان و پرتاب "نارنجک" بر محافظان این معبد آتش گرفته است.

یک باشندۀ محل که از ذکر نامش در گزارش خودداری کرد به صدای امریکا گفت که شهروندان اهل هنود و سیک‌ در این محل، هر روز صبح وقت به این معبد آمده و برای چندین ساعت مصروف عبادت خود می‌بودند.

او افزود که ممکن ده‌ها نفر به شمول مردان، زنان و کودکان در این رویدادها کشته و زخمی شده باشند. این شاهد عینی تاکید کرد که امبلانس‌ها به محل رویداد رسیده، اما به دلیل درگیری شدید میان افراد طالبان و مهاجمان مسلح تا کنون مجروحین به شفاخانه‌ها منتقل نشده اند.

تا کنون مسوولیت این انفجار را فرد و یا گروهی به عهده نگرفته است، اما پیش از این، شاخۀ خراسان گروه داعش، چنین حملات مرگبار بر اقلیت‌ها در افغانستان را به عهده گرفته است.

این در حالی است که در ماه‌های اخیر، حملات مرگبار در کابل، قندهار، هرات، بلخ، کندز و شماری از ولایات دیگر صورت گرفته که در این حملات بیشتر، نمازگزاران و مسلمانان اهل تشیع هدف قرار گرفته اند.

روز گذشته مقامات طالبان گفتند که در اثر انفجار در یکی از مساجد ولایت کندز دست کم یک نفر کشته و شش نفر دیگر زخمی شدند.

مطیع الله روحانی، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان برای ولایت کندز، به صدای امریکا گفت که قربانیان این انفجار همه نمازگزاران بودند. به گفتۀ مقام‌های امنیتی طالبان در کندز، این انفجار در مسجد روستای "الف بیردی" واقع در ولسوالی امام صاحب کندز حوالی ساعت ۰۲:۰۰ پس از چاشت به وقت محل به وقوع پیوست.

XS
SM
MD
LG