لینک های دسترسی

Breaking News

حمله بر سلگی احساس؛ مرکز خبرنگاران افغانستان از افزایش خشونت‌‌‌ها علیه خبرنگاران اظهار نگرانی کرد


سلگی احساس، مجری برنامه‌های رادیو دوست در ننگرهار
سلگی احساس، مجری برنامه‌های رادیو دوست در ننگرهار

مرکز خبرنگاران افغانستان با ابراز نگرانی از افزایش خشونت‌ها و تهدید‌ها علیه خبرنگاران افغان گفت که پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، کار رسانه‌ای در این کشور به شدت "دگرگون" شده است.

این مرکز ناوقت روز شنبه ۲۳ جولای (اول اسد) در واکنش به "لت و کوب و تهدید" سلگی احساس، گردانندۀ برنامه‌های رادیو دوست در ننگرهار توسط افراد مسلح ناشناس گفت که این کار، اقدامی در راستای تشدید فشار‌ها بر رسانه‌ها و خبرنگاران افغان است.

بر اساس معلومات این مرکز، خانم احساس چهارشنبۀ هفته گذشته در قریه "موی مبارک" از مربوطات ولسوالی سرخ‌رود این ولایت مورد حملهٔ افراد مسلح ناشناس قرار گرفته و سپس توسط مردم به شفاخانه منتقل شد.

به گفتۀ مرکز خبرنگاران افغانستان، سلگی احساس همزمان با کار در این رادیو در یکی از شفاخانه‌های خصوصی در ولسوالی سرخ‌رود ولایت ننگرهار به عنوان قابله کار می‌کرد که در برگشت از محل کارش، از سوی گروهی از افراد مسلح مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

این نهاد حامی خبرنگاران گفته است: "بعد از روی کار آمدن امارت اسلامی...افزون بر بسته‌شدن بیشتر از نیمی از رسانه‌های آزاد و خروج صدها خبرنگار و کارمند رسانه‌ای از کشور، محدودیت کاری و خشونت و تهدید خبرنگاران نیز روز به افزایش بوده است."

مرکز خبرنگاران افغانستان به نقل از برخی خبرنگاران محلی در ننگرهار گفته است که خانم احساس پس از تهدید توسط افراد مسلح به "شدت ترسیده" و در حال حاضر، احساس امنیت نمی‌کند.

تا کنون هیچ فرد یا گروهی مسوولیت حمله بر این خبرنگار را بر عهده نگرفته است، اما پیش از این گزارش‌های به نشر رسید که این خانم توسط افراد طالبان لت و کوب شده است.

ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت ننگرهار حمله بر خانم احساس را یک موضوع "شخصی" عنوان کرده و گفته است که افراد این گروه در آن نقش ندارند.

سلگی احساس، در یک ویدیویی که توسط صفحۀ فیسبوک ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در ننگرهار به نشر رسیده، دربارۀ حمله افراد مسلح بر وی توضیحات داده و گفته است که این کار توسط افراد مسلح ناشناس صورت گرفته و تلاش‌های طالبان برای بازداشت آنان جریان دارد.

معلوم نیست که این ویدیو تحت چی شرایطی از این خانم گرفته شده است. این مجری رادیو دوست همچنان می‌گوید که در حال حاضر، هیچ مشکل امنیتی متوجه آنان نیست و مقام‌های طالبان از تامین امنیت وی و خانواده‌اش اطمینان داده اند.

این در حالی است که ماه گذشته، سهار سیرت صافی، مدیر مسول رادیو دوست توسط ریاست استخبارات طالبان در کابل بازداشت و بر اساس معلومات مرکز خبرنگاران افغانستان، آقای صافی پس از ۲۸ روز توقیف از بند طالبان دوباره آزاد شده است.

XS
SM
MD
LG