لینک های دسترسی

Breaking News

شارژدافیر سفارت امریکا: زنان معلول در افغانستان با مشکلات بزرگی مواجه اند


شارژدافیر سفارت امریکا برای افغانستان با گروهی از زنان دارای معلولیت به گونۀ مجازی صحبت کرده و گفته است که این زنان افغان با مشکلات زیادی روبرو اند.

کرن دکر روز دوشنبه پنجم دسمبر (۱۴ قوس) در صفحهٔ تویتراش نگاشته که در حال حاضر زنان دارای معلولیت در افغانستان نادیده گرفته می‌شوند.

خانم دکر افزوده است: "آنان توسط سیستمی نادیده گرفته می‌شوند که باید آنان را برای کمک‌های ویژه در اولویت قرار دهد. آنان انسان‌های زیبا و قوی هستند."

تا کنون شمار دقیق زنان دارای معلولیت در افغانستان معلوم نیست، اما دو روز پیش، دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل متحد در افغانستان (اوچا) گفت که بر اساس تخمین‌ها، ۱۵ درصد از جمعیت افغانستان با معلولیت زندگی می‌کنند.

اوچا در پیامی به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت به تاریخ سوم دسمبر (۱۳ قوس) گفت که این افراد به طور نامتناسبی تحت تاثیر بحران قرار گرفته اند و در دسترسی به کمک‌های اولیه با مشکلاتی مواجه هستند.

این ادارۀ سازمان ملل متحد تاکید کرد که در بخش کمک‌های بشردوستانه به افغانستان باید به افراد دارای معلولیت، اولویت داده شود.

در این حال، برخی از زنان دارای معلولیت در کابل می‌گویند که با تحولات اخیر سیاسی در افغانستان و ادامۀ محدودیت‌های طالبان بر زنان، آنان با مشکلات زیادی مواجه هستند.

عایشه (نام مستعار) که به گفتۀ خودش، از بیشتر از دو دهه به این‎سو با معلولیت زندگی می‌کند، به صدای امریکا گفت که طالبان در بیش از یک سال گذشته، حقوق افراد دارای معلولیت را نپرداخته اند.

او افزود که در اثر انفجار ماین، بینایی دو چشم‌اش را از دست داده و اکنون در گوشۀ از شهر کابل گدایی می‌کند.

عایشه گفت: "در حکومت گذشته برایم یک پول ناچیز می‌دادند که تا جای مشکلات ما حل می‌شد، اما امارت اسلامی حقوق ما را هیچ نداده و مجبور استم که به خاطر پیدا کردن نان به اولادهایم با دخترم گدایی کنیم."

نگرانی‌ها از مشکلات افراد دارای معلولیت، به ویژه زنان، در حالی در افغانستان مطرح می‌شود که اخیراً وزارت شهدا و معلولین حکومت طالبان گفت که در بیش از یک سال گذشته حدود ۱۵۰هزار فرد دارای معلولیت را ثبت کرده است.

مفتی فیصل، سخنگوی این وزارت به تاریخ سوم دسمبر (۱۲ قوس) به صدای امریکا گفت که معلولان ملکی و نظامی – به شمول نظامیان معلول دورۀ جمهوریت – ثبت این وزارت می‌باشند.

به گفتۀ سخنگوی وزارت شهدا و معلولین حکومت طالبان، روند توزیع حقوق ماهانه و سایر حقوق معلولان در سال جاری آغاز شده است. او افزود که بیش از ۱۲۰هزار فرد دارای معلولیت حقوق سالانه و شش ماهۀ شان را دریافت کرده اند.

XS
SM
MD
LG