لینک های دسترسی

Breaking News

صلیب سرخ: بیش از دو میلیون بیمار در افغانستان تحت حمایت قرار گرفته‌اند


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ می‌گوید که از ماه جنوری تا ختم سپتمبر سال روان میلادی، ده‌ها هزار بیمار در شفاخانه‌ها و مراکز توانبخشی افغانستان که از سوی این سازمان تمویل می‌شوند، تحت درمان قرار گرفته اند.

مارتین شوپ، مسوول بخش عملیاتی این کمیته روز سه‌شنبه ۲۲ نومبر (اول قوس) در تویترش گفته است که در سال ۲۰۲۲ میلادی، بیش دو میلیون بیمار در ۳۳ شفاخانه تحت حمایت کمیته بین‌المللی صلیب سرخ مشاوره صحی دریافت کرده اند.

کمیتۀ صلیب سرخ در حال حاضر، مسوولیت ۳۳ شفاخانه را در سراسر این کشور به عهده دارد و تمام امکانات و تجهیزات صحی این شفاخانه‌ها را تهیه می‌کند. برعلاوۀ این، حقوق ماهانه بیش از ۱۰هزار کارمند صحی را در تمام ولایات افغانستان نیز پرداخت می‌کند.

صلیب سرخ گفته است که با پشتیبانی مالی از نظام صحی افغانستان میلیون‌ها نفر در این کشور به مراقبت‌های ضروری بهداشتی دست‌رسی خواهند یافت.

پس از مسلط شدن طالبان و خروج نیروهای خارجی در ماه اگست سال گذشته، افغانستان با بحران شدید اقتصادی مواجه شد و در کنار سایر سکتورها، نظام صحی این کشور نیز با بحران مواجه گردید.

کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ پیش از این گفته بود که آنان به تلاش‌های شان، برای بهبود سکتور صحت و رسیدگی به کارمندان بهداشتی در بخش‌هایی از افغانستان ادامه خواهند داد.

خدمات برای افراد دارای معلولیت

کمیتۀ صلیب سرخ برعلاوۀ حمایت و تمویل ۳۳ شفاخانه در افغانستان هفت مرکز توانبخشی نیز در هفت ولایت دارد که این مراکز خدمات فزیوتراپی و پروتز را برای افراد دارای معلولیت جسمی ارایه می‌کنند.

آقای شوپ گفته است که در این مراکز، ۸۲۴ کارمند خدمات را برای افراد دارای معلولیت ارایه می‌کنند و ۸۶ درصد این کارمندان خود نیز با معلولیت جسمی زندگی می‌کنند.

مسوول بخش عملیاتی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نوشته است: "بین ماه‌های جنوری تا سپتمبر سال جاری، آنها (کارمندان صلیب سرخ) خدمات رایگان مانند جلسات پروتز و فزیوتراپی را به نزدیک به ۱۶۷هزار نفر در سراسر افغانستان ارایه کردند."

به گفتۀ آقای شوپ در میان هفت مرکز، تنها مرکز توانبخشی فزیکی در کابل بیش از ۹۶هزار بیمار را که اکثر آنها دارای معلولیت جسمی مادام‌العمر استند، حمایت می‌کند.

این سازمان بیشتر بیمارانی را که در رویدادهای انفجاری به ویژه ماین آسیب دیده اند، حمایت می‌کند.

کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ در اواسط ماه اکتوبر از افزایش تلفات ناشی از انفجار مواد منفلق ناشدۀ باقی مانده از جنگ و ماین‌ها در افغانستان ابراز نگرانی کرده بود.

بر اساس آمار این سازمان که در آن وقت منتشر کرده بود، از ماه جنوری تا ماه جون سال جاری ۳۹۲ حادثهٔ ناشی از انفجار مواد منفجره در افغانستان به ثبت رسیده است که در نتیجه آن ۹۰۲ نفر کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG