لینک های دسترسی

Breaking News

اوزبیکستان صادرات برق به افغانستان را موقتاً به نصف کاهش داد


شرکت برق افغانستان می‌گوید که به دلیل مشکلات تخنیکی، اوزبیکستان صادرات برق به افغانستان را به ۵۰ درصد کاهش داده است.

این شرکت روز چهارشنبه ۲۹ دسمبر (هشتم جدی) با نشر اعلامیه‌ای گفت که با کاهش برق وارداتی اوزبیکستان به افغانستان، پرچوی‌های برق در ۱۵ ولایت به شمول کابل بیشتر خواهد شد.

این شرکت افزوده است که این کاهش برق وارداتی اوزبیکستان به افغانستان موقتی است و به زودی مشکلات تخنیکی در آن کشور حل خواهد شد. شرکت برق افغانستان افزوده است که مسوولان این شرکت با مقام‌های اوزبیکستانی در تماس اند تا مشکل پیش آمده هرچه زودتر حل شود.

افغانستان متکی به برق وارداتی از کشورها همسایۀ خود است و بر اساس آمار شرکت برق، افغانستان در حال حاضر، حدود ۱۶۰۰ میگاوات برق نیاز دارد که ۷۰ درصد آن را از اوزبیکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ایران وارد کرده و ۳۰ درصد دیگر از منابع داخلی تامین می‌شود.

با آغاز فصل زمستان و سردی هوا، پرچوی برق در کابل و دیگر شهرهای افغانستان افزایش یافته و ادامۀ این وضعیت، مشکلاتی را برای شهروندان این کشور به بار آورده است.

محمد بقا، یکی از دوکان‌داران در شهر کابل به صدای امریکا گفت که از چندین هفته به این‌سو، پرچوی برق در مناطق شان افزایش یافته و آنان حتا بسیاری ساعات از طرف شب بی‌برق می‌باشند.

آقای بقا افزود: "برق‌های ما دو - سه ساعت در روز می‌باشد، اما وقتیکه برای روشنی از طرف شب به برق نیاز داریم، برق‌های ما قطع می‌شود و ما در تاریکی می‌مانیم."

شیر زمان، یکی دیگر از باشندگان کابل از مسوولان شرکت برق خواست که باید راه حل بنیادی به این معضل پیدا کند. آقای شیر زمان افزود که این مشکل همیشه‌گی پایتخت نشیان است و شرکت برق تا کنون هیچ اقدامی برای حل این مشکل نکرده است.

او افزود که با وجودیکه ماهانه پول صرفیۀ برق را پرداخت می‌کنند، اما در فصل زمستان، بسیاری شب‌ها و روزها بی‌برق می‌مانند، و از آن نمی‌توانند استفادۀ درست کنند.

پیش از این، عبدالرحمان رحمانی، رییس بخش تجارتی شرکت برق افغانستان گفته بود که مشکلات مالی و عدم پرداخت محصول صرفیۀ برق، این شرکت را با مشکلات جدی روبرو کرده است.

آقای رحمانی جمع‌آوری قروض از مقام‌های حکومت پیشین، سیاستمداران، زورمندان و اعضای پیشین پارلمان افغانستان را یگانه راه بیرون رفت از مشکلات کنونی شرکت برق عنوان کرده بود.

مسوولان شرکت برق افغانستان می‌گویند که این شرکت از کشورهایی که برق را از آن وارد کرده است، میلیون‌ها دالر قرضدار است که یک بخش آن مربوط به مقام‌های حکومت پیشین افغانستان می‌شود.

این در حالی است که دو روز پیش، شرکت برق افغانستان گفت که قرارداد برق وارداتی تاجیکستان به افغانستان تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی تمدید شده است.

این شرکت به تاریخ ۲۷ دسمبر (ششم جدی) گفت که این قرارداد میان حافظ محمد امین، رییس اجرایی شرکت برق افغانستان و اسماعیل‌زاده، رییس شرکت برق تاجیک در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان امضا شد.

بر اساس معلومات شرکت برشنا، این قرارداد در جریان مذاکرات دو روزه از سوی مقام‌های طالبان و تاجیکستان به امضا رسیده و آنان همچنین چندین قرارداد دیگر را نیز که به دلیل تحولات اخیر در افغانستان به تعویق افتاده بود، امضا کرده اند.

XS
SM
MD
LG