لینک های دسترسی

Breaking News

اتحادیهٔ اروپا: حکم محکمهٔ روسیه در مورد الکسی نوالنی 'غیر قابل قبول' است


الکسی ناوالنی،‌ رهبر مخالف کرملین که در زندان به سر می‌برد، از سوی محکمه‌ای به ۱۹ حبس محکوم شده است
الکسی ناوالنی،‌ رهبر مخالف کرملین که در زندان به سر می‌برد، از سوی محکمه‌ای به ۱۹ حبس محکوم شده است

اتحادیهٔ اروپا روز جمعه چهارم آگست (۱۳ اسد) تصمیم محکمه‌ای را در روسیه محکوم کرد که الکسی نوالنی،‌ رهبر مخالف کرملین را به اتهام افراط گرایی به ۱۹ سال زندان محکوم کرد.

چارلز میشل، رییس شورای اروپا، در فضای مجازی نوشت: "آخرین حکم در یک محکمهٔ ساختگی دیگر علیه الکسی نوالنی غیرقابل قبول است. این محکومیت خودسرانه پاسخی به شجاعت او برای سخنرانی انتقادی علیه رژیم کرملین است."

پس از آنکه روسیه نوالنی را به ۱۹ سال زندان محکوم کرد، حکومت فرانسه نیز روز جمعه خواهان رهایی این منتقد سرسخت کرملین شد.

یک سخنگوی وزارت خارجهٔ فرانسه گفته است که حکومت آن کشور از روسیه می‌خواهد تا ''بدون شرط به صورت فوری نوالنی را آغاز و عین کار را با سایر زندانیان سیاسی انجام بدهد."

در همین حال، رییس حقوق بشر ملل متحد روز جمعه تصمیم محکمه‌ٔ روسیه را محکوم کرد و خواهان آزادی فوری الکسی نوالنی شد.

فولکر ترک، رییس حقوق بشر سازمان ملل متحد، با نشر اعلامیه‌ای گفت: حکم جدیدی که امروز علیه الکسی نوالنی، چهره مخالف [حکومت روسیه] صادر شد، نگرانی‌های جدی را در مورد آزار و اذیت قضایی و ابزاری کردن سیستم محاکماتی برای اهداف سیاسی در روسیه ایجاد می‌کند.

الکسی نوالنی ۴۷ ساله که از منتقدین سرسخت ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، است اندکی پس از ورود به مسکو به تاریخ ۱۷ جنوری ۲۰۲۱ دستگیر شد. او پس از مسموم شدن جهت تداوی به آلمان انتقال داده شده بود.

آقای نوالنی می‌گوید که کرملین مسوول مسمومیت او بوده و اتهام وارد کرده است که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه دستور قتل او را داده است، اتهامی که کرملین آن را رد می‌کند.

پس از بازداشت آقای نوالنی، حامیان این منتقد رییس جمهور ولادیمیر پوتین، در مسکو و دیگر شهرهای روسیه دست به راه اندازی تظاهرات زدند و خواستار رهایی وی شدند، اما این تظاهرات با برخورد جدی پولیس مواجه شده و هزاران تن از طرفداران این رهبر مخالف کرملین از سوی پولیس روسیه بازداشت شدند.

ایالات متحده و متحدان غربی او، بازداشت الکسی نوالنی و برخورد پولیس با طرفداران او را به شدت محکوم کرده اند.

متحدان نوالنی از چندین سال به اینسو به دلیل فعالیت‌هایشان با پیگرد و دستگیری پولیس روبرو بوده اند، اما از زمان بازگشت آقای نوالنی به روسیه، این فشار‌ها افزایش یافته است.

گروه

XS
SM
MD
LG