لینک های دسترسی

Breaking News

دانش: جوانب مذاکرات صلح حفاظت از آزادی بیان را تضمین کنند


معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان می گوید که در سایۀ نظام سیاسی مبتنی بر قانون اساسی، حفاظت از دستاوردها "در رأس آن آزادی بیان" ممکن است و جوانب مذاکرات صلح باید در این خصوص به مردم افغانستان تضمین بدهند.

سرور دانش که در مراسم ۲۷ حوت "روز ملی خبرنگاران" صحبت می‌کرد، گفت که حکومت و مردم افغانستان طرفداری صلحی استند که در چارچوب نظم موجود قانون اساسی شکل بگیرد.

او افزود که این نظام حقوقی و سیاسی موجود در قانون اساسی افغانستان، پاسداری از دستاوردهای ۱۸ سال اخیر به ویژه آزادی بیان را تضمین می‌کند.

آقای دانش تأکید کرد: "همۀ جوانب مذاکرۀ صلح در افغانستان، باید این تضمین را به مردم افغانستان و مخصوصاً به جامعۀ رسانه‌یی کشور بدهند که از آزادی بیان و رسانه‌های آزاد همچنان صیانت و حفاظت خواهد شد".

پیش از این، برعلاوۀ نهادهای مدافع حقوق خبرنگاران در داخل افغانستان، سازمان گزارشگران بدون مرز نیز گفته است که آزادی بیان نباید قربانی مصالحه شود.

این نهادها از تمامی کشورهایی که در تلاش‌ها برای مذاکرات صلح در افغانستان نقش دارند، خواسته اند تا به آزادی بیان و مصؤونیت خبرنگاران، در روند مذاکرات صلح توجه جدی کنند.

از سویی هم، به تازگی یک خبرنگار افغان با همکاری اداره ملل متحد در افغانستان، کمپاینی را تحت نام "خط سرخ من" در رسانه‌های اجتماعی آغاز کرده و هدف آن جلوگیری از معامله روی دستاوردهای اجتماعی افغان‌ها در روند مذاکرات صلح گفته شده است.

معاون دوم رئیس جمهور در حالی بر پاسداری آزادی بیان تأکید می‌کند که افغانستان هنوز هم کشوری خطرناک برای خبرنگاران و کارهای رسانه‌یی است.

وحیده فیضی، مسؤول زنان در کمیتۀ مصؤونیت خبرنگاران افغان به صدای امریکا گفت که در جریان کمتر از سه ماه گذشته، ۱۷ مورد خشونت علیه خبرنگاران در این نهاد ثبت شده است.

به گفتۀ وی، سه خبرنگار در این مدت کشته و یک تن دیگر زخمی شده اند. او افزود که سه مورد تهدید، هفت مورد توهین و دو مورد لت و کوب نیز شامل این خشونت‌ها است.

XS
SM
MD
LG