لینک های دسترسی

Breaking News

تلسکوپ جیمز وب تصاویر شگفت‌انگیز دیگری از کاینات را نمایان کرد


تلسکوپ فضایی جیمز وب ادارهٔ ملی فضایی ایالات متحده (ناسا)، در تازه‌ترین کنکاش خود با استفاده از نور مادون قرمز، توانسته جزییات شگفت‌انگیزی از کهکشان مارپیچ را به زمین ارسال کند.

ناسا و ادارهٔ فضایی اروپا، با انتشار ویدیویی از این کهکشان اعلام‌ کردند:" جیمز‌ وب، رشته‌های ظریفی از گاز و غبار را در بازوهای مارپیچ بزرگی که از مرکز این تصویر به بیرون می‌پیچد آشکار کرده‌ و نبود گاز در منطقه مرکزی، منظره‌ای از خوشه ستاره‌ای را در مرکز کهکشان نشان می‌دهد."

این جرم آسمانی چرخان که به‌ طور رسمی، ام۷۴ نامیده می‌شود، در کهکشان پایسیز (Pisces) در فاصله ۳۲ میلیون سال نوری از زمین قرار دارد. کهکشان پایسیز که نخستین بار در سال ۱۷۸۰ میلادی کشف شد، ۹۵ هزار سال نوری قطر دارد و برآورد می‌شود که حدود ۱۰۰ میلیارد ستاره را در خود جای داده باشد.

بر اساس اعلام ناسا و ادارهٔ فضایی اروپا، منجمین با مطالعه بیشتر کهکشان مارپیچ می‌توانند به منشا و ساختار مارپیچ‌های کهکشانی پی‌ برده و درباره نخستین مراحل تشکیل ستاره‌ها در کیهان و ۱۹ کهکشان نزدیک به کهکشان راه شیری، اطلاعات دقیق‌تری کسب کنند.

ستاره‌شناسان، همچنین با کمک این تصاویر می‌توانند جرم دقیق و سن خوشه‌های ستاره‌ای کهکشان‌ها را محاسبه کرده و همچنین بینش عمیق‌تری از ماهیت دانه‌های کوچک غبار در حال حرکت در فضای بین‌ستاره‌ای به‌ دست آورند.

تلسکوپ جیمز وب با استفاده از نور مادون قرمز، قادر است از غبار کیهانی عبور کرده و فاصله های دورتر از گذشته را ببیند. این تلسکوپ همچنین قرار است اولین کهکشان‌ها و ستارگانی که در یک جهان نوپا شکل گرفته‌اند، را آشکار کند.

پیش از جیمز وب، دانشمندان سال‌ها با کمک تلسکوپ هبل به کشف کاینات پرداختند، اما جیمزوب قادر است تصاویری شفاف‌تر از اعماق بیشتر کیهان را به زمین ارسال کند.

تلسکوپ جیمز وب با بودجه‌ای بالغ بر ۱۰ میلیارد دالر ساخته شد تا جایگزینی برای تلسکوپ هبل باشد. این تلسکوپ جدید در ماه دسمبر گذشته از امریکای جنوبی به فضا پرتاب شد و در ماه جنوری به جایگاه تعیین شدۀ خود رسید.

XS
SM
MD
LG