لینک های دسترسی

Breaking News

اعلام نتایج کانکور در افغانستان؛ دختری بلندترین نمره را گرفت


نتایج امتحان کانکور ۱۳۹۹ اعلام شد که به گفتۀ مقامات ۹۸ درصد داوطلبان نمرۀ کامیابی را به دست آورده اند.

عبدالقدیر خموش، سرپرست اداره ملی امتحانات هنگام اعلام امتحان کانکور گفت که از جملۀ نزدیک به ۲۰۰ هزار داوطلب، ۹۸ درصد آنان کامیاب شده اند، اما به گفتۀ وی بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ داوطلب نتوانسته اند که معیار کامیابی کانکور را پوره کنند.

آقای خموش گفت: "آنهایی که به رشته‌های دلخواه خود راه پیدا نکرده اند، نمره معیاری رشته مربوطه را حاصل نکردند، آنها به تحصیلات عالی خصوصی معرفی شدند با تخفیف‌های مختلف مانند سال‌های گذشته به تحصیلات عالی خصوصی افغانستان جذب خواهند شد".

آقای خموش مشخص نساخت که چه تعداد داوطلبان در پوهنتون‌های دولتی و چه تعداد دیگر به تحصیلات عالی خصوصی راه یافته اند.

عباس بصیر، سرپرست وزارت تحصیلات عالی افغانستان در این مراسم گفت که با وجود تلاش‌ها فراوان، ظرفیت پوهنتون‌ها و موسسات تعلیمی این کشور پاسخگوی نیازمندی جامعۀ امروز نیست.

او افزود: "ما نمی‌توانیم بیش از ده فیصد متقاضیان را در سیستم تحصیلات عالی افغانستان جذب کنیم و این یک فیصدی محدود و اندک در سطح منطقه و جهان است".

آقای بصیر تاکید کرد که باید در بخش افزایش کمیت و کیفیت سیستم تحصیلات عالی افغانستان بیشتر سرمایه‌گذاری شود.

ادارۀ ملی امتحانات افغانستان سه متقاضی کانکور را که بیشترین نمرات به دست آورده اند، معرفی کرد.

شمسیه، دانش‌آموز مکتب محمد آصف مایل کابل در امتحان کانکور ۳۵۳.۱۸۳ نمره به دست آورده و صفت اول نمرۀ کانکور به پوهنتون طبی کابل راه یافته است.

نعمت‌الله از کابل نیز با گرفتن ۳۵۳.۱۳۳ نمره و محمد مجتبی از کابل با ۳۵۰.۰۶۱ نمره به ترتیب دوم و سوم نمرۀ کانکور امسال معرفی شدند.

قرار است که ادارۀ ملی امتحانات افغانستان با سایر نهادهای مربوط، پنج نفر از کسانی را که بلندترین نمرۀ کانکور را به دست آورده اند، تقدیر کند.

سرپرست وزارت تحصیلات عالی افغانستان وعده سپرد که برای اول تا بیستم نمره کانکور و اول نمره‌های ولایات، این وزارت ۱۲۰ بورسیه تحصیلی در نظر گرفته است.

XS
SM
MD
LG