لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار جدی وزارت صحت افغانستان از گسترش کروناویروس در آن کشور


وزارت صحت عامۀ افغانستان می‌گوید که در ۲۴ ساعت گذشته ۲۳۲ واقعه مثبت کروناویروس در ۲۰ ولایت آن کشور ثبت شده است و با افزایش بی‌پیشینۀ واقعات این کشور هفته‌های دشوار پیشرو خواهد داشت.

وحید مجروح، معین این وزارت روز پنجشنبه ۳۰ اپریل (۱۱ ثور) گفت که با ثبت واقعات جدید، شمار مبتلایان کروناویروس در افغانستان به ۲۱۷۱ رسیده است.

آقای مجروح افزود که بیشترین واقعات تازه در کندهار (۴۵ مورد)، بلخ (۴۱ مورد)، هرات (۳۴ واقعه) و کابل (۲۰ واقعه) ثبت شده است.

معین وزارت صحت افغانستان همچنان گفت که تا اکنون ۲۶۰ نفر پس از ابتلا به کووید۱۹ صحت‌یاب شده و ۶۴ تن در اثر ابتلا به کروناویروس در افغانستان جان باخته اند.

آقای مجروح تاکید کرد که افغانستان هنوز به اوج همه‌گیری کروناویروس نرسیده و هفته‌های دشوار پیشرو خواهد داشت.

معین وزارت صحت گفت: "ما دو انتخاب در پیش داریم. باقی ماندن در خانه و تحمل شرایط سخت اقتصادی، اجتماعی و روحی. یا رفتن به اتاق‌های آی‌سی‌یو (عاجل) و یا قبرستان. ما از این دو باید یکی را انتخاب کنیم".

او افزود که شهروندان افغان اگر توصیه‌های صحی و محدودیت‌های گشت‌وگذار را جدی نگیرند، وزارت صحت و حکومت قادر به کنترول ویروس نخواهند بود.

کروناویروس در دسمبر سال گذشته از شهر ووهان، مرکز ولایت هوبی چین، منشا گرفت و تا کنون به ۱۸۵ کشور و قلمرو جهان گسترش یافته و به همه‌گیری مرگبار صحی مبدل شده است.

بر اساس آماری که پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده ارایه کرده است، تا صبح پنجشنبه ۳۰ اپریل (۱۱ ثور) مرگ و میر ناشی از این بیماری در جهان به بیش از ۲۲۷هزار نفر و مبتلایان آن نیز نزدیک به سه میلیون و ۲۰۰ هزار رسیده است.

XS
SM
MD
LG