لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان گزارش ملل متحد مبنی بر وجود گروه‌های تروریستی در افغانستان را رد کرد


حکومت طالبان گزارش گروه نظارت شورای امنیت ملل متحد مبنی بر حضور و فعالیت گروه‌های تروریستی خارجی در افغانستان را "بی‌بنیاد" خوانده رد کرد.

وزارت خارجهٔ حکومت طالبان روز دوشنبه ۳۰ می (نهم جوزا) گفت که پس از حاکمیت این گروه بر افغانستان، جلو هرگونه خطر به منطقه و جهان گرفته شده و تلاش می‌شود که فضای اعتماد با منطقه و جهان ایجاد شود.

در اعلامیۀ وزارت خارجۀ طالبان آمده است: "امارت اسلامی افغانستان یک‌بار دیگر بر تعهدات خويش تاکید می‌کند و اطمینان می‌دهد که به هیچ کسی اجازهٔ استفاده از خاک افغانستان را علیه دیگری نخواهد داد."

شورای امنیت ملل متحد در گزارش تازه‌اش گفته است که طالبان و روابط القاعده هنوز هم روابط نزدیک داشته و رهبر شبکهٔ القاعده بعیت‌اش را با ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، تجدید کرده است.

در این گزارش آمده است که ارزیابی کشور های عضو ملل متحد نشان می‌دهد که شبکۀ القاعده تحت حاکمیت طالبان پناهگاه امن داشته و آزادنه فعالیت می‌کند.

ملل متحد گفته است که پس از مسلط شدن طالبان به تاریخ ۱۵ اگست سال گذشته، ایمن الظواهری، رهبر شبکهٔ القاعده، پیام‌های متعددی را ضبط کرده است و ضبط این پیام‌ها نشان می‌دهد که رهبر القاعده تا فبروری ۲۰۲۲ میلادی زنده بوده است.

در این گزارش آمده است که پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، منابع مالی این گروه در حالی گسترش یافته است که اقتصاد افغانستان با بحران مواجه است.

بر اساس این گزارش، پس از آزادی زندانیان از محابس افغانستان در سال ۲۰۲۱ میلادی، شاخهٔ خراسان داعش جلب و جذب در افغانستان را افزایش داده است.

با آنهم در این گزارش آمده است که این گروه‌ها تا اوایل سال ۲۰۲۳ میلادی قادر به سازماندهی حملات بین‌المللی نخواهند بود.

بر بنیاد این گزارش، حضور این گروه‌های تروریستی در خاک افغانستان برای کشورهای عضو ملل متحد نگران‌کننده است.

اما وزارت خارجهٔ حکومت طالبان گفته است که از منابع "ناشناخته" نباید "اطلاعات" دریافت گردد و به گفتهٔ این وزارت، به حکومت طالبان حق داده شود که از طریق نمایندگی دایمی خود در سازمان ملل متحد به شورای امنیت و سایر کشورها حقایق را ارایه کند.

این در حالی است که مسوولیت چندین حملهٔ انفجاری اخیر در کابل و ولایات را شاخهٔ خراسان داعش بر عهده گرفته است.

چندی پیش، وزارت دفاع ایالات متحده در یک گزارش به کانگرس این کشور گفت که القاعده ممکن به فرمایش طالبان در حالی فعالیت‌هایش در افغانستان را محدود نگهداشته است که این گروه تلاش دارد مشروعیت بین المللی کسب کند.

در این گزارش به نقل از قوماندانی مرکزی ایالات متحده آمده که گفته است با وجود آنکه رهبران شبکهٔ القاعده روابط دیرینه با رهبران ارشد طالبان دارند، این شبکه فعالیت‌ها و سیر و سفرش در افغانستان را محدود نگهداشته است.

پیش از این، جنرال مارک میلی، لوی درستیز عمومی قوای مسلح ایالات متحده، گفته بود که اگر گروه‌های تروریستی مانند داعش در افغانستان سر بلند کنند، نیروهای امریکایی در مقابل شان اقدام خواهند کرد.

مارک میلی ماه گذشته در مجلس سنای ایالات متحده گفت که گروه‌های تروریستی، به شمول داعش، تلاش دارند تا فعالیت‌های شان را در افغانستان دوباره منسجم کنند، اما تا حال موفق به این کار نشده اند.

XS
SM
MD
LG