لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش حملات داعش؛ امیری: طالبان باید امنیت مردم را تامین کنند


پس از آن که شاخهٔ خراسان گروه داعش مسوولیت حملات روز چهارشنبه ۲۵ می (چهارم جوزا) در شهر مراز شریف را بر عهده گرفت، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان گفت که طالبان باید امنیت مردم را تامین کرده و جلو همچو حملات را بگیرند.

در حملات روز چهارشنبه در ولایت بلخ کم از کم نه نفر کشته و ۱۵ نفر دیگر زخمی شدند.

وبسایت اعماق که همواره تبلیغات و فعالیت‌‌های مرتبط به داعش را نشر می‌کند گفته است که این گروه مسوولیت حملات در شهر مزار شریف را بر عهده گرفته است.

رینا امیری، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان در واکنش به حملات روز چهارشنبه در کابل و بلخ در یک تویت نوشته است که "این حملات هیچ چیزی جز ویرانی به مردم بی‌گناه افغان به بار نمی‌آورد؛ مردمی که به اندازهٔ کافی رنج دیده اند".

خانم امیری افزوده است که "طالبان باید بر تامین امنیت و نیازمندی‌های تمامی افغان‌ها و جلوگیری از چنین حملات وحشتناک تمرکز کنند."

این در حالی است که یک انفجار دیگر به روز چهارشنبه در داخل مسجد "حضرت ذکریا" در ساحۀ تایمنی شهر کابل صورت گرفت.

شفاخانۀ ایمرجنسی در کابل در یک پیام تویتر نگاشته است که از محل انفجار پنج کشته و ۲۲ زخمی به این شفاخانه منتقل شده است.

تا اکنون مسوولیت این انفجار را شخص یا گروهی بر عهده نگرفته است.

شاخهٔ خراسان داعش که از سال ۲۰۱۴ به اینسو در افغانستان فعالیت دارد، در مقابل طالبان نیز یک تهدید بزرگ امنیتی پنداشته می‌شود.

این گروه پس از تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان حملات متعددی را علیه اقلیت‌ها و جنگجویان طالبان راه اندازی کرده اند.

تهدید داعش

علی احمد جلالی وزیر داخۀ پیشین افغانستان و استاد در پوهنتون دفاع ملی ایالات متحده (National Defense University) در صحبتی با صدای امریکا گفت که گروه داعش پس از حاکمیت طالبان تقویت شده است زیرا بیشتر مردم از برخورد و سیاست‌های طالبان راضی نیستند.

آقای جلالی افزود که اگر این نارضایتی‌ها ادامه یابد، نه تنها داعش بلکه سایر گروه‌های دهشت افگن از این فرصت استفاده خواهند کرد.

او اضافه کرد که ایالات متحده به وضوح گفته است که بر فعالیت‌های داعش در افغانستان نظارت دارد و اگر این گروه قابلیت تهدید به امریکا و متحدین آنرا بیابد، واشنگتن این امکانات را دارد که از راه دور این گروه را هدف قرار دهد.

آمادگی امریکا

جنرال مارک میلی، لوی درستیز عمومی قوای مسلح ایالات متحده گفته است که اگر گروه‌های تروریستی مانند داعش در افغانستان سر بلند کنند، نیروهای امریکایی در مقابل شان اقدام خواهند کرد.

مارک میلی ماه گذشته در مجلس سنای ایالات متحده گفت که گروه‌های تروریستی، به شمول داعش، تلاش دارند تا فعالیت‌های شان را در افغانستان دوباره منسجم کنند، اما تا حال موفق به این کار نشده اند.

اما او افزود: "آنان (گروه های ترویستی) تا اکنون کدام خطری را متوجه خاک امریکا نکرده اند، اما ما از بسیار نزدیک آنان را نظارت می‌کنیم و اگر آنان سر بلند کنند و [امریکا را] تهدید کنند، اقدامات مناسب را روی دست خواهیم گرفت."

در تهیهٔ این مطلب از گزارش اسوشیتدپرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG