لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: در قبال رسانه‌های که از خارج علیه 'نظام تبلیغ می‌کنند' تصمیم می‌گیریم


وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان می‌گوید که دربارۀ برخی از رسانه‌های افغانستان که از خارج بر "ضد نظام آنان تبلیغ" می‌کنند، به زودی تصمیم گرفته خواهد شد.

عبدالحق حماد، رییس نظارت بر نشرات رسانه‌ها در این وزارت، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری دولتی باختر گفته است که بر اساس قوانین نافذه، رسانه‌های افغانستان که برای این کشور نشرات دارند، باید مدیر مسوول و دفاتر شان در داخل افغانستان باشد.

حماد افزود: "متاسفانه بعضی از رسانه‌های کشور که مسوولین شان فرار کردند از خارج کشور بر ضد نظام، بر ضد کشور و مردم افغانستان تبلیغ می‌کنند، افوحات پخش می‌کنند و یک نوع در بین اقوام کشور، تفرقه می‌اندازند و نظام را تخریب می‌کنند."

این مقام طالبان از هیچ رسانه‌ای نام نبرد، اما اضافه کرده که موضوع رسانه‌های که بر "ضد نظام تبلیغ" می‌کنند، به محکمۀ حکومت این گروه فرستاده شده است.

این تصمیم طالبان با واکنش‌های نهادهای حامی خبرنگاران افغان روبرو شده است. مرکز خبرنگاران افغانستان خواستار تجدید نظر در این زمینه شده و افزوده که رسیدگی به شکایات از رسانه‌ها باید بر مبنای قانون رسانه‌های همگانی باشد.

این مرکز روز سه‌شنبه سوم جنوری (۱۳ جدی) با نشر خبرنامه‌ای از طالبان خواسته که از "پرونده‌سازی برای رسانه‌های منتقد" که اقدام خلاف قانون رسانه‌های همگانی است، خودداری کنند.

مرکز خبرنگاران افغانستان افزوده است: " در ماده چهار قانون رسانه‌های همگانی آمده است که هيچ شخص حقيقی يا حکمی نمی‌تواند فعاليت آزاد رسانه‌های خبری و يا معلوماتی را منع، تحريم، سانسور يا محدود نموده و يا طور ديگری در امور و نشرات رسانه‌های همگانی ومعلوماتی مداخله کند."

این نهاد حامی خبرنگاران همچنان با اشاره به ماده ۴۴ قانون رسانه‌های همگانی افغانستان، گفته است که بر اساس آن، کمیسیون بررسی شکایات و تخلفات، به شکایات و تخلفات خبرنگاران و رسانه‌ها رسیدگی کرده و این کمیسیون باید "متخلف را حسب احوال، توصیه، اخطار یا جهت تعقیب عدلی به مراجع مربوط معرفی کند".

این قانون پیش از این، از سوی مقام‌های طالبان قابل تنفیذ اعلام شده بود.

در این حال، اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان می‌گوید که تا اکنون هیچ طرزالعمل نشراتی برای رسانه‌ها در نظر گرفته نشده و هرگونه اقدام علیه آنان، سبب مشکلات در روند دسترسی مردم به اطلاعات و آزادی بیان در افغانستان خواهد شد.

مسرور لطفی، مسوول رسانه‌ای این اتحادیه، به صدای امریکا گفت: "ما نیاز داریم که هم منافع ملی در شرایط کنونی به تعریف گرفته شود و در کنار این، خطی که برای نشرات رسانه‌ها در نظر گرفته شده یا قرار است شود، بیان شود به رسانه‌ها و بعداً اقدام شود، تا مردم و خبرنگاران بدانند که مطابق کدام شرایط محدویت برای فعالیت رسانه‌های داخلی و خارجی در افغانستان گرفته شده است."

عبدالحق حماد، پس از نشر گزارش‌ها در پیامی به خبرنگاران گفت که مسوولین برخی از رسانه‌های کوچک که در مورد نشرات آنان شکایت وجود داشت به وزارت اطلاعات و فرهنگ احضار شدند تا در مورد نشرات شان وضاحت بدهند، اما آنان بی اعتنایی کردند.

حماد گفته است که محکمه روز پنجشنبه در حضور وکلای این رسانه‌ها فیصله خواهد کرد.

این در حالی است که در تازه‌ترین مورد، طالبان پخش نشرات رادیویی و تلویزیونی صدای امریکا و شماری دیگر از رسانه‌های برون مرزی را از داخل افغانستان متوقف کردند. با این‌حال نشرات صدای امریکا بدون سکتگی از طریق امواج جدید و ماهواره از بیرون افغانستان به شنوندگان افغان ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG