لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: در یک سال گذشته بیش از ۲۷هزار معتاد درمان شده‌اند


وزارت صحت عامهٔ حکومت طالبان از ادامۀ درمان متعادان مواد مخدر در کابل و برخی ولایات دیگر خبر داده و گفته است که در جریان یک سال گذشته ۲۷هزار فرد معتاد به مواد مخدر را تداوی کرده اند.

زمان شرافت امر، سخنگوی وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان روز پنجشنبه ۱۰ نومبر (۱۹ عقرب) به خبرنگاران گفت که در حال حاضر، هزاران معتاد دیگر زیر درمان آنان قرار دارند.

آقای امر افزود که برای نخستین‌بار یک شفاخانه‌ ۵۰۰۰ بستری برای تداوی معتادان مواد مخدر در کابل اعمار می‌شود که کار آن به زودی تکمیل خواهد شد. او اضافه کرد که کار ساخت این شفاخانه ۸۵ درصد پیش رفته است.

در همین حال، خالد زدران سخنگوی قوماندانی امنیه طالبان برای کابل از جمع‌آوری معتادان از نقاط مختلف شهر کابل خبر داده است.

او در تویتر نگاشته است که زنان معتاد از زیر پل سوخته جمع‌آوری شده و در شفاخانه ۱۵۰ بستر مدیریت مبارزه با مواد مخدر در کابل زیر درمان قرار گرفته اند. به گفته زدران روند جمع‌آوری معتادان در کابل ادامه دارد.

اخیراً عبدالسلام حنفی، معاون ریاست الوزاری طالبان گفت که بر اساس معلومات آنان، در حال حاضر پنج میلیون معتاد در افغانستان وجود دارد که کم از کم یک میلیون آن زنان و کودکان اند.

این در حالی است که دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (UNODC) در تازه‌ترین گزارش خود گفته است که کشت کوکنار در ‌سال جاری در مقایسه با سال گذشته ۳۲ درصد در افغانستان افزایش داشته و عواید دهقانان از رهگذر کشت کوکنار در این کشور سه برابر شده است.

سازمان ملل متحد به تاریخ اول نومبر (۱۰ عقرب) در نخستین گزارش خود از کشت کوکنار پس از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان اعلام کرد که امسال در ۲۳۳هزار هکتار از اراضی افغانستان کوکنار کشت شده است که افزایش ۳۲ درصدی را نشان می‌دهد.

در این گزارش همچنین آمده است که از سال ۱۹۹۴ تا اکنون در افغانستان به این میزان کوکنار کشت نشده بود.

این گزارش گفته است که دهقانان در سال گذشته ۴۲۵ میلیون دالر از کشت کوکنار دریافت کردند در حالی که در سال ۲۰۲۲ این رقم به ۱.۴ میلیارد دالر افزایش یافت.

XS
SM
MD
LG