لینک های دسترسی

Breaking News

اوزبیکستان از میزبانی نشست بین‌المللی در مورد افغانستان خبر داد


ولادیمیر نوروف و امیر خان متقی
ولادیمیر نوروف و امیر خان متقی

مقامات در اوزبیکستان می‌گویند که قرار است این کشور به تاریخ ۲۵ و ۲۶ جولای (سوم و چهارم اسد) میزبان نشست بین‌المللی در مورد افغانستان باشد.

ولادیمیر نوروف، سرپرست وزارت خارجهٔ اوزبیکستان به تازگی در میز گردی در مسکو گفته است که در این نشست بیش از ۲۰ کشور حضور خواهند داشت و تاشکند توقع دارد که هیاتی از طالبان نیز در آن اشتراک کند.

بلال کریمی، معاون سخنگوی حکومت طالبان به طلوع نیوز اشتراک هیاتی از طالبان به رهبری امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ حکومت طالبان در این نشست را تایید کرده و گفته است که موضع حکومت طالبان در این نشست با اشتراک‌کنندگان شریک خواهد شد.

این در حالی است که پس از تسلط طالبان در مدت حدود ۱۱ ماه، تا اکنون چند بار از حملات بر خاک اوزبیکستان از افغانستان گزارش شده است. در آخرین مورد، اوزبیکستان به تاریخ پنجم جولای از پرتاب راکت‌‌های از خاک افغانستان بر قلرو این کشور خبر داد.

تحلیلگران در مورد این که اوزبیکستان با راه اندازی این نشست چه هدفی را دنبال می‌کند، دیدگاه‌های مختلف دارند.

رضا قاسمی، کارشناس امور صلح و روابط بین‌الملل گفت: " حملات راکتی چند هفته پیش از افغانستان بر خاک اوزبیکستان و همچنان فعالیت جنبش اسلامی اوزبیکستان طی دودهۀ گذشته در افغانستان و شورش‌های علیه دولت در تاجیکستان مواردی اند که تاشکند را نگران امنیت مرزی و داخلی‌اش ساخته است."

اما سید جواد سجادی، استاد روابط بین‌الملل می‌گوید که " نحوۀ تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان، حضور پیکارجویان افراطی در این کشور، قاچاق مواد مخدر از افغانستان به کشورهای همسایه و مسایل ناامنی در افغانستان محور مباحث تاشکند خواهد بود."

آقای سجادی با اشاره به اینکه رییس جمهور اوزبیکستان سیاست تشنج ‌زدایی را با همسایگان دنبال می‌کند، گفت که تاشکند با محور قراردادن مسایل اقتصادی، به اهداف سیاسی و امنیتی خود نیز می‌تواند برسد.

این نشست سه هفته پیش از یک سالگی تسلط حکومت طالبان بر افغانستان برگزار می‌شود. طالبان که پس از ۱۵ اگست ۲۰۲۱ به قدرت رسیده اند، هنوز توسط هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده اند.

اما ایجاد حکومت همه‌شمول متشکل از همه اقوام و اقلیت‌ها، رعایت حقوق بشر به شمول حق کار و آموزش زنان و دختران و قطع روابط با گروه‌های تروریستی از مواردی اند که جامعۀ جهانی برای مشروعیت بخشیدن به طالبان شرط قرار داده است.

XS
SM
MD
LG