لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا و ملل متحد حملۀ مسلحانه بر سفارت پاکستان در کابل را محکوم کردند


گلوله‌باری افراد مسلح بر سفارت پاکستان در کابل که سبب مجروحیت یک محافظ امنیتی این سفارت شد، با واکنش‌های زیادی مواجه شده و وزارت خارجۀ ایلات متحدۀ امریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد این حمله را محکوم کرده اند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا روز شنبه سوم دسمبر (۱۲ قوس) به خبرنگاران گفت که ایالات متحده حمله بر سفارت پاکستان در کابل که هدف اصلی آن عبیدالرحمان نظامانی، شارژدافیر این سفارت بوده را محکوم می‌کند.

آقای پرایس افزود که امریکا از حملۀ بر این نهاد دپلوماتیک خارجی در افغانستان عمیقاً نگران است و نیاز است تا تحقیقات کامل و شفاف در این باره انجام شود.

در اثر گلوله‌باری روز جمعه دوم دسمبر (۱۱ قوس)‌ بر سفارت پاکستان در کابل که شهباز شریف، صدراعظم پاکستان آن را "سوقصد" به جان شارژدافیر آن کشور خواند، یک محافظ امنیتی این سفارت زخمی شد.

یک مقام سفارت پاکستان به خبرگزاری فرانس پرس گفت که "یک مهاجم پشت خانه‌ها آمد و شروع به گلوله‌باری کرد".

شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز در خبرنامه‌ای این حمله را نکوهش کرده و از همۀ طرف‌ها در افغانستان خواسته است که به امنیت نهادهای دپلوماتیک و مصوونیت کارمندان کشورهای عضو ملل متحد احترام بگذارند.

در خبرنامۀ شورای امنیت ملل متحد آمده است: "اعضای شورای امنیت بر لزوم پاسخ‌گویی عاملان، سازمان دهندگان، تامین کنندگان مالی و حامیان این اقدامات مذموم تروریستی و محاکمه آنها تاکید کردند. "

اعضای این شورا همچنان از تمامی کشورها خواسته اند که باید به تعهدات خود مطابق به قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت ملل متحد به گونۀ فعال در امر مبارزه با تروریزم همکاری کنند.

در این حال، وزارت خارجۀ پاکستان گفته است که هیچ برنامه‌ای برای مسدود‌ کردن سفارت و بیرون کردن دپلومات‌های آن کشور از کابل وجود ندارد.

این وزارت افزوده که آنان با حکومت طالبان در تماس اند و در حال حاضر، تدابیر شدید امنیتی برای محافظت از دپلومات‌ها و سفارت پاکستان در کابل روی دست گرفته شده است.

همچنان وزارت خارجۀ پاکستان از مکالمۀ تلیفونی بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجۀ آن کشور با امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان خبر داده است.

وزیر خارجۀ پاکستان این حمله را "بزدلانه" خوانده و بر تامین امنیت سفارت آن کشور در کابل تاکید کرده است.

به گفتۀ این وزارت، در این صحبت تلیفونی، آقای متقی از تامین امنیت سفارت پاکستان در کابل اطمینان داده و گفته است جلو چنین حملات را در آینده خواهند گرفت.

XS
SM
MD
LG