لینک های دسترسی

Breaking News

وست به متقی: زنان باید بدون محدودیت کار کنند و دختران به مکتب برگردند


نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور افغانستان می‌گوید که محدودیت‌های وضع شده بر زنان و دختران افغان از سوی طالبان باید رفع شود.

تامس وست گفته است که در یک مکالمۀ تلیفونی به امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان، گفته است که جهان مخالف "محدودیت‌های جاری و در حال گسترش" بر حقوق و نقش زنان و دختران افغان در آن کشور است.

در این گفتگوی تلیفونی رینا امیری، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان، نیز حضور داشت.

آقای وست در صفحهٔ تویتراش نگاشته است که دختران باید به مکتب بازگردند و زنان باید آزادانه حرکت کرده و بدون محدودیت کار کنند.

او افزوده است که این گفتگوها برای پشتیبانی از مردم افغانستان و منافع ملی ایالات متحدۀ امریکا ادامه خواهد یافت.

رینا امیری گفته است که احیای حقوق زنان و دختران افغان و حمایت از جمعیت آسیب‌پذیر برای هرگونه پیشرفت با طالبان ضروری است.

خانم امیری در صفحهٔ تویتراش نگاشته است که با آقای متقی نگرانی‌هایش را در مورد انحلال نهادهای دولتی توسط طالبان، به ویژه کمیسیون مستقل حقوق بشر، شریک کرده و گفته است که انحلال این نهادها با خواسته‌های شهروندان افغانستان در تناقض است و باید "اصلاح" شود.

در این حال، عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان، تایید کرد که این دو مقام امریکایی در این مکالمۀ تلیفونی، دیدگاه‌های شان را در مورد آموزش، اشتغال و حقوق بشری زنان افغان مطرح کرده و از آقای متقی خواستند که برای بهبود این موارد تلاش کنند.

سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان گفته است که در حال حاضر، زنان افغان در سکتور‌های معارف، صحت و سایر بخش‌ها کار می‌کنند و تاکید کرده که دربارۀ فرمان این گروه که در مورد "حجاب صادر شده مشکلی ندارند."

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، این گروه محدودیت‌های بیشتری را بر جامعه مدنی، به ویژه زنان و دختران وضع کرده است.

در تازه‌ترین مورد وزارت امر به معروف و نهی از منکر و وزارت اطلاعات و فرهنگ این گروه به رسانه‌ها دستور داده اند که پس از این، مجریان زن در هنگام اجرای برنامه‌های تلویزیونی چهره‌های شان را بپوشانند.

اما مجریان زن در شبکه‌های تلویزیونی افغانستان روز گذشته دستور طالبان را نادیده گرفته و بدون اینکه صورت خود را بپوشانند، در برنامه های زندهٔ تلویزیونی ظاهر شدند.

محمد صادق عاکف مهاجر، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان، گفت که مجریان زن از دستور آن‌ها سرپیچی کرده اند.

او در صحبتی با خبرگزاری فرانس‌پرس گفت که اگر مجریان زن در تلویزیون‌ها این دستور را رعایت نکنند،‌ در قدم بعدی آن‌ها با مسوولین این رسانه‌ها و اعضای خانواده‌های مجریان زن صحبت خواهند کرد.

آقای مهاجر همچنین افزود که در صورت ادامهٔ‌ عدم رعایت این دستور طالبان،‌ مسوولین این رسانه‌ها و ولی مجریان زن مجازات خواهند شد.

XS
SM
MD
LG