لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌ها بر دستور تازه طالبان در مورد پوشیدن حجاب مجریان زن در تلویزیون‌ها


وضع محدودیت تازه از سوی طالبان مبنی بر پوشاندن چهرۀ مجریان زن در تلویزیون های افغانستان، واکنش های گسترده ملی و بین المللی را پی داشته است.

انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان در واکنش به دستور تازۀ طالبان مبنی بر چگونگی رعایت حجاب در رسانه های دیداری گفته است که چنین اقدام نیاز به بحث دارد.

این انجمن گفته است که هنوز به گونۀ رسمی به نهادهای حامی خبرنگاران از آدرس حکومت طالبان نامه ای مواصلت نکرده است، اما مسوولان رسانه ها این موضوع را با این انجمن شریک ساخته اند.

پرویز امین زاده، سخنگوی این انجمن، به صدای امریکا گفت که این نهاد مخالف حجاب مجریان و کارمندان رسانه ها نیست، اما اینکه چه حجابی باید رعایت شود، نیاز به بحث دارد.

آقای امین زاده افزود که افغانستان کشوری اسلامی است و جامعه ای سنتی دارد و هیچ کسی مخالف حجاب زنان نیست، اما نه به شکلی که حکومت طالبان خواستار رعایت آن است.

امرالله صالح، معاون نخست رییس جمهور پیشین افغانستان، نیز در تویتی به دستور تازه طالبان واکنش نشان داده است.

صالح در این تویت گفته است که "فرمان جدید طالبان مبنی بر حجاب [مجریان زن در تلویزیون ] بیشتر برای جلوگیری از صدای زنان است تا پوشاندن صورت آنان. صحبت کردن با ماسک پارچه ای سیاه روی صورت تان آسان و عملی نیست."

این مقام حکومت پیشین همچنین به گونه کنایه آمیز خطاب به فرمان طالبان گفته است که "دفعه بعد به زنان دستور داده می شود که از راه هیبت الله پیروی کنند - رو به دیوار باشید و پشت خود را روی صفحه نمایش بگذارید."

لطف الله نجفی زاده، رییس پیشین طلوع نیوز، نیز در یک پیام فیسبوک رسمی اش این دستور طالبان را مورد انتقاد قرار داده است.

این دستور تازۀ طالبان، مجریان زن را نیز مایوس کرده و برخی آنان می‌گویند که از این خبر شوکه شده اند.

بینظیر بکتاش، مجری برنامۀ گلبانگ تلویزیون یک این دستور تازۀ طالبان را وحشتناک خواند و گفت که هیچ گرداننده‌ای منتظر چنین اقدام وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان نبوده است.

خانم بکتاش افزود که تا چه زمانی باید این گونه محدودیت ها بر زنان قابل تحمل باشد و زنان تا چه زمانی می توانند از خود ایستادگی نشان دهند.

این مجری زن در تلویزیون یک، همچنین گفت که کار خبرنگاری برای زنان در رسانه های افغانستان سخت‌تر شده است و هر روز طالبان محدودیت های تازه بر آنان وضع می کنند.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر و وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان یک روز پیش در اقدامی تازه، به تلویزیون های محلی افغانستان دستور داده اند که پس از این، مجریان زن هنگام ظاهر شدن در برنامه‌ها، باید روی شان را بپوشانند.

طالبان از مسوولان رسانه ها خواسته‌اند که گردانندگان زن باید در جریان برنامه این موضوع را جدی بگیرند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، در این باره گفت که چندی قبل دستوری در مورد حجاب صادر شد که برای همه افغان ها و بدون کدام استثنا است و از زنان خواست که آن را رعایت کنند.

با این حال، دیده‌بان حقوق افغانستان دستور تازۀ طالبان مبنی بر پوشاندن چهرۀ مجریان زنان را بیش از حد زیاده روی توصیف کرده است.

این در حالی است که وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در ماه سپتمبر ۲۰۲۱ میلادی دستور داد که بر اساس مقررات این گروه، نشر فلم های داخلی و خارجی و حتا سریال های اسلامی، ممنوع است.

انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان (AIJA) گزارش داده است که در هشت ماه اخیر، ۲۸۷ رسانه در این کشور از نشرات باز مانده اند و بیش از ۶۰۰۰ خبرنگار و کارمند رسانه ای کار شان را از دست داده اند.

مشکلات امنیتی، اقتصادی و اعمال محدودیت ها بر رسانه ها و خبرنگاران، از عوامل عمدۀ توقف فعالیت رسانه ها و بیکارشدن خبرنگاران عنوان شده است.

XS
SM
MD
LG