لینک های دسترسی

Breaking News

بسته‌ماندن مکاتب و پوهنتون‌ها به روی دختران در افغانستان؛ کاملا هریس ابراز تاسف کرد


همزمان باز آغاز سال تعلیمی جدید ۱۴۰۲ در افغانستان، معاون رییس جمهور امریکا از ادامۀ بسته‌ماندن مکاتب و پوهنتون‌ها به روی دختران و زنان در این کشور ابراز تاسف کرده است.

کاملا هریس روز جمعه ۲۴ مارچ (چهارم حمل) در پیامی در صفحۀ تویترش نگاشته است: "من به خاطر یک‌سالگی ممنوعیت حضور دختران در مکاتب متوسطه در افغانستان و ممنوعیت زنان افغان از تحصیل در پوهنتون‌ها بسیار متاسف استم."

خانم هریس افزوده که ایالات متحدۀ امریکا به پشتیبانی خود از حقوق زنان و دختران در سراسر جهان ادامه می‌دهد.

طالبان پس از تسلط بر افغانستان، مکاتب دخترانۀ بالاتر از صنف ششم را تا "امر ثانی" تعطیل کرده و همچنان در ماه دسمبر ۲۰۲۲، دختران و زنان را از ادامۀ تحصیل در پوهنتون‌ها نیز تا "اطلاع ثانی" منع کردند.

با آنکه این گروه تعهد کردند که به زودی دروازه‌های مکاتب و پوهنتون‌ها را به روی دختران و زنان باز می‌کنند، اما با وجود آغاز سال تعلیمی هنوز هم دختران از ادامۀ آموزش و تحصیل محروم اند.

رینا امیری، نمایندۀ وزارت خارجه ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان نیز به این اقدام طالبان واکنش نشان داده است. خانم امیری گفته است که یک‌سال می‌شود که رویاهای دختران افغان در این کشور درهم شکسته است.

او در پیامی در صفحۀ تویتر خود نگاشته است: "آنها [دانش‌آموزان دختر] با گریه از دروازه های مکاتب ثانوی رانده شدند. با وجود وعده‌های زیاد طالبان، درهای این مکاتب همچنان بسته است."

به گفتۀ نمایندۀ وزارت خارجه ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان باید به صداهای دختران افغان گوش داده شود.

تصمیم حکومت طالبان مبنی بر ممنوعیت آموزش و تحصیل دختران و زنان، در بیش از یک سال گذشته واکنش‌های گسترده‌ای را به دنبال داشته است. بسیاری از کشورهای اسلامی، سازمان همکاری‌ اسلامی، سازمان ملل متحد، ایالات متحده امریکا و بسیاری از نهادها و سازمان‌های دیگر از طالبان خواسته اند که تصمیم خود را پس گرفته و به دختران و زنان اجازه آموزش و تحصیل بدهند.

در این حال، زلمی خلیلزاد، نمایندهٔ ویژهٔ پیشین ایالات متحده برای مصالحهٔ افغانستان در پیامی به مناسب فرا رسیدن ماه رمضان، اجاز ندادن دختران به مکاتب توسط طالبان را "ظالمانه" خوانده است.

آقای خلیلزاد در تویتی گفته است که طالبان باید در مورد رفتار خود با زنان و دختران افغان و پیامدهای پالیسی آن‌ها برای کشور شان تامل کنند.

او اضافه کرده است: "اجازه ندادن آن‌ها به مکاتب ثانوی و پوهنتون‌ها نه تنها ظالمانه است، بلکه حقوق اسلامی شان را زیر پا می‌کند. آن‌ها باید در آینده بسیار نزدیک تاریخ موثق را برای بازگشایی این موسسات تحصیلی برای زنان و دختران تعیین کنند."

این در حالی است که روز گذشته مارکس پوتزل، معاون هیات معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان (یوناما) در دیدار با عبدالکبیر، معاون رییس‌الوزرای حکومت طالبان خواستار بازگشایی مکاتب و پوهنتون‌ها به روی دختران و زنان افغان شد.

در این دیدار، آقای پوتزل بر درخواست "تغییرناپذیر" ملل متحد و جامعه جهانی مبنی بر بازگشایی مکاتب و پوهنتون‌ها به روی دختران و زنان در افغانستان بار دیگر تاکید کرد. بر اساس آمار یوناما، در سال جدید تعلیمی بیش از یک میلیون دختر از حضور در صنوف آموزشی مکاتب در افغانستان محروم مانده اند.

XS
SM
MD
LG