لینک های دسترسی

Breaking News

آوارگان جنگ؛ نگرانی از احتمال وقوع بحران بشری در قندهار


دفتر ولایتی کمیسیون حقوق بشر در قندهار با اشاره به بیجاشدن ۷۰۰۰ خانواده به دلیل جنگ‌های اخیر می‌گوید که اگر وضعیت امنیتی بهبود نیابد، احتمال دارد که بحران بشری در این ولایت رخ دهد.

نعمت‌الله حسنی، مسوول نظارت از تلفات غیرنظامیان در دفتر کمیسیون حقوق بر در قندهار روز پنجشنبه پنجم نومبر (۱۵ عقرب) به صدای امریکا گفت که آوارگان جنگ در این ولایت در شرایطی ناگوار به سر می‌برند.

به گفتۀ آقای حسنی، اکثر باشندگان ارغنداب، پنجوایی، میوند و ژری به دلیل شدت نبردها در فصل جمع‌آوری حاصلات از محلات مسکونی شان به شهر قندهار آواره شده اند.

او گفت: "در حالت فعلی کمیسیون ما به شدت نگران است...اینجا مشکل سرپناه است، فرصت‌های کار نیز نیست. اگر وضعیت کنترول نشود، در فصل سرما یک بحران بشری به وقوع خواهد پیوست".

دسترسی‌نداشتن به مواد اولیۀ خوراکی و بیماری‌های موسمی از دیگر مشکلات بیجاشدگان جنگ در قندهار است.

برعلاوۀ بیجاشدگان قندهار، با آغاز جنگ‌ها در هلمند صدها خانواده به شهر قندهار آواره شده بودند.

دوست محمد نایاب، رییس امور مهاجرین و عودت‌کنندگان قندهار به صدای امریکا گفت که بیش از ۷۰۰۰ خانواده از نقاط مختلف این ولایت بیجا شده اند.

به گفتۀ آقای نایاب، ۲۵۰۰ خانواده از میوند، ۶۰۰ فامیل از ژری، ۵۰۰ خانواده از پنجوایی، ۵۰۰ فامیل از ارغنداب و متباقی از شاه‌ولی کوت، ارغستان و سایر نقاط به شهر قندهار آواره شده اند.

رییس امور مهاجرین و عودت‌کنندگان قندهار افزود: "سروی‌های ما ادامه دارد، تا اکنون به شماری از خانواده‌ها کمک‌های اولیۀ بشری رسانده شده است".

نبردهای قندهار

موج تازۀ نبردها میان نظامیان افغان و جنگجویان طالبان در ولسوالی‌های ارغنداب، پنجوایی، میوند و ژری از یک هفته به این طرف آغاز شده است که به گفتۀ مقامات تا اکنون بخش‌های زیاد این ولسوالی‌ها در کنترول حکومت است.

در حال حاضر جنگ شدید در ولسوالی‌های ارغنداب و پنجوایی که در شمال و شرق شهر قندهار موقعیت دارند، جریان دارد.

باشندگان پنجوایی گفته اند که جنگ به مرکز این ولسوالی رسیده است و نیروهای امنیتی افغان اکثر مناطق را در ۳۰ کیلومتری مقر ولسوالی رها کرده و در بخش‌های مرکزی ولسوالی جابجا شده اند.

محمد صادق عیسی، سخنگوی قول اردوی ۲۰۵ اتل در جنوب افغانستان به صدای امریکا گفت که نظامیان افغان عملیات تصفیوی را در مناطق از دست‌رفته به پیش می‌برند؛ اما از دادن جزییات خودداری کرد.

طالبان تا اکنون در مورد نبردهای تازۀ قندهار چیزی نگفته اند.

XS
SM
MD
LG