لینک های دسترسی

Breaking News

منع کار زنان از سوی طالبان؛ سه موسسهٔ خارجی فعالیت خود را در افغانستان تعلیق کردند


به دنبال دستور طالبان مبنی بر منع کار زنان در سازمان‌های غیر دولتی داخلی و خارجی در افغانستان، سه موسسهٔ خارجی فعالیت‌های خود را در افغانستان تعلیق کردند.

موسسهٔ حفاظت از کودکان (Save the Children) ، شورای مهاجرت ناروی (Norwegian Refugee Council) و پاملرنه (CARE) امروز یک شنبه ۲۵ دسمبر (چهارم جدی) اعلام کردند که دلیل این تصمیم آنان، جلوگیری طالبان از کار کارمندان اناث است.

این سه موسسهٔ خارجی که در بخش کمک‌های بشری فعالیت دارند در یک اعلامیهٔ مشترک گفته اند که "ما نمی‌توانیم بدون کارمندان اناث به گونهٔ موثر خود را به کودکان، زنان و مردانی که به شدت نیازمند اند، برسانیم."

این موسسات خارجی گفته اند که برای ادامهٔ رسانیدن کمک‌های حیاتی به مردم افغانستان کارمندان زن و مرد باید به گونهٔ برابر بتوانند به کار خود ادامه دهند.

وزارت اقتصاد طالبان روز شنبه ۲۴ دسمبر (سوم جدی) طی مکتوبی زنان و دختران را از کار در سازمان‌های غیر دولتی داخلی و خارجی منع کرد.

این در حالی است که مقامات بلند پایهٔ ملل متحد و ده‌ها سازمان غیردولتی برای بحث در مورد فعالیت‌های آیندهٔ خویش در کابل ملاقات کردند.

دستور طالبان در خصوص منع کار زنان در موسسات داخلی و خارجی به سطح بین المللی به سرعت تقبیح شد و سازمان‌ها و کشورها هشدار داده اند که این دستور طالبان بر خدمات بشردوستانه تاثیر خواهد گذاشت؛ خدماتی که میلیون‌ها افغان بر آن اتکا دارند.

وزارت اقتصاد طالبان هشدار داده است که در صورت عدم تطبیق این دستور، جواز فعالیت موسسات غیردولتی لغو خواهد شد.

جهنم برای زنان

شبانهٔ ۲۴ ساله، که از دهه‌ها به اینسو در یکی از موسسات خارجی در افغانستان کار می‌کند گفت که "من یگانه نان‌آور خانواده‌ام استم. اگر وظیفه‌ام از دست دهم، خانوادهٔ ۱۵ نفری‌ام از گرسنگی خواهند مرد."

او افزود: "در حالی که جهان آمدن سال نو را تجلیل می‌کند، افغانستان برای زنان به جهنم مبدل شده است."

وزارت اقتصاد طالبان دلیل این تصمیم را عدم رعایت حجاب خوانده است، اما کارمندان زن در این موسسات این ادعای طالبان را رد کرده اند.

آرزو کارمند یک موسسهٔ دیگر گفت که دفاتر مردان و زنان جدا است و تمامی زنان لباس مناسب می‌پوشند.

جامعهٔ بین المللی احترام به حقوق زنان را یکی از موضوعات عمدهٔ مذاکرات با حکومت طالبان برای رسمیت حکومت آنان و احیای کمک‌‌ها عنوان کرده است.

XS
SM
MD
LG