لینک های دسترسی

Breaking News

منع کار زنان در موسسات غیرحکومتی؛ 'تصمیم تازۀ طالبان روند کمک‌رسانی را مختل می‌سازد'


پس از اقدام تازۀ وزارت اقتصاد حکومت طالبان دربارۀ ممنوعیت کار زنان و دختران افغان در موسسات غیرحکومتی، نگرانی‌های برخی کشورها و سازمان‌های بین‌المللی از احتمال مختل‌شدن روند کمک‌رسانی در افغانستان بیشتر شده است.

وزارت اقتصاد حکومت طالبان ناوقت روز شنبه ۲۴ دسمبر (سوم جدی) طی مکتوبی زنان و دختران را از انجام کار در سازمان‌های غیرحکومتی داخلی و خارجی ممنوع کرد. در این مکتوب هشدار داده شد که "در صورت تعلل در مورد فوق، جواز فعالیت که از طریق این وزارت منحیث اجازهٔ فعالیت به موسسات صادر گردیده، لغو خواهد شد".

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا، ممنوعیت کار زنان و دختران افغان در سازمان‌های غیرحکومتی داخلی و خارجی توسط طالبان را برای این کشور "ویران‌گر" توصیف کرده است.

آقای بلینکن با ابراز نگرانی گفته است که این اقدام تازۀ طالبان، روند ارسال کمک‌های حیاتی بشردوستانه به میلیون‌ها نفر در افغانستان را با مشکل مواجه خواهد کرد.

جورج لاریا ادجی، رییس منطقه‌ای صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان روز یکشنبه ۲۵ دسمبر (چهارم جدی) گفت که ممنوعیت زنان افغان از کار، پیامد گسترده‌ای در بخش‌ ارایۀ خدمات صحی، تغذیه و آموزش به کودکان در افغانستان خواهد داشت.

آقای ادجی از مقام‌های طالبان خواست به زنان در این کشور اجازه بدهند تا آنان ماموریت نجات خانواده‌های نیازمند و جوامع در معرض خطر را به پیش‌ ببرند.

کمیتۀ بین‌المللی نجات (IRC) در این مورد نیز واکنش نشان داده و گفته است که از این تصمیم طالبان "ناامید" شده است.

کمیتۀ بین‌المللی نجات در افغانستان در حال حاضر بیش از ۳۰۰۰ کارمند زن دارد. این نهاد بین‌المللی حضور زنان در رساندن کمک‌های بشردوستانه و رسیدگی به نیازمندان در افغانستان را مهم عنوان کرده و خواستار لغو این تصمیم طالبان شده است.

در این حال، دفتر هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) در افغانستان، این تصمیم تازۀ طالبان را محکوم کرده و گفته است که این کار، بنیادی‌ترین حق زنان را نقض می‌کند و همچنان نقض آشکار اصول بشردوستانه است.

به گفتۀ اوچا، قرار است مقام‌های ملل متحد در افغانستان در مورد این دستور جدید، با رهبران طالبان دیدار و گفتگو کنند.

این ادارۀ ملل متحد اضافه کرده است که زنان در افغانستان باید قادر به ایفای نقش حیاتی در تمام عرصه‌های زندگی، به شمول کمک‌های بشردوستانه باشند و به گفتۀ این ادارۀ ملل متحد، این تصمیم طالبان، تنها به آسیب‌پذیرترین افراد به ویژه زنان و دختران در این کشور آسیب‌ می‌رساند.

طالبان در بیشتر از ۱۶ ماه پسین، محدودیت‌های فراوانی را بر زنان وضع کرده اند که در این میان سلب حق آموزش دختران از صنف ششم به بالا، تعلیق آموزش دختران در پوهنتون‌ها، جلوگیری از ورود دختران و زنان به پارک‌ها، رفتن به کلپ‌های ورزشی و حمام‌های عمومی، سلب حق سفر بدون محرم شرعی و نیز محروم ساختن زنان از کار در ادارات دولتی با واکنش گستردۀ بین‌المللی روبرو شده است.

پیش از این، دیدبان حقوق بشر با نشر گزارشی گفته بود که ممانعت و محدودیت‌های وضع شدۀ طالبان با کار کارمندان زن در موسسات خیریه، بحران بشری را در افغانستان وخیم‌تر می‌کند و سبب می‌شود که کمک‌ها به کمتر خانواده‌های نیازمند، به ویژه زنان و دخترانی، برسد که سرپرست خانواده‌های شان اند.

همچنان دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل متحد در افغانستان گفته بود که بسیاری زنان امدادرسان به دلیل محدودیت‌های طالبان، روزانه با "آزار، ارعاب و بدرفتاری" مواجه می‌شوند.

XS
SM
MD
LG