لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان زنان و دختران را از انجام کار در سازمان‌‌های غیر حکومتی ممنوع کردند


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

وزارت اقتصاد طالبان روز شنبه ۲۴ دسمبر (سوم جدی) طی مکتوبی زنان و دختران را از انجام کار در سازمان‌های غیر حکومتی داخلی و خارجی ممنوع کردند.

در این مکتوب که به امضای دین محمد حنیف، سرپرست وزارت اقتصاد طالباان، صادر شده، آمده است که "عدم رعایت حجاب اسلامی" دلیل این تصمیم می‌باشد.

بر اساس این مکتوب:‌ "در این اواخر شکایت جدی مبنی بر عدم رعایت حجاب اسلامی و سایر قوانین و مقررات نافدهٔ امارت اسلامی مرتبط به این امر در سطح کارکرد طبقه اناث در موسسات غیر دولتی داخلی و خارجی به ملاحظه رسیده است."

در ادامهٔ این مکتوب آمده است که "این وزارت به منظور رفع مسوولیت و رسالت که در تطبیق قوانین و مقررات نافذه امارت در راستای کاری موسسات غیر دولتی داخلی و خارجی داشته و دارد، به عموم موسسات محترم هدایت داده می‌شود الی هدایت ثانی تمام کارمندان اناث که در بخش‌های مربوط شان وظیفه مینمایند، کارشان را متوقف نمایند."

در این مکتوب همچنین هشدار داده شده است که "در صورت تعلل در مورد فوق، جواز فعالیت که از طریق این وزارت منحیث اجازهٔ فعالیت به موسسات صادر گردیده، لغو خواهد شد."

این تصمیم ادامهٔ قوانین سختگیرانهٔ طالبان بر زنان و دختران است که پس از مسلط شدن مجدد این گروه در اگست ۲۰۲۱ به طور گسترده اعمال شده است.

این تصمیم طالبان یک هفته پس از آن صادر شد که ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان، آموزش زنان و دختران را در همه پوهنتون‌های حکومتی و خصوصی تا امر ثانی تعلیق کرد. ندیم گفته است که این تصمیم در کابینهٔ طالبان گرفته شده است.

سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان "بی‌حجابی، سفر بدون محرم شرعی، منکرات، فعالیت‌ خوابگاه‌های دختران و صنوف مختلط درسی دختران و پسران" را به عنوان دلایل تعلیق تحصیل دختران در پوهنتون‌ها مطرح کرده است.

ندیم ادعا کرده است که در نظام و نصاب تحصیلی افغانستان "منکرات" وجود داشت، اما هیچ موردی را مشخص نکرد که این ادعایش را ثابت کند و نیز روشن نکرد که آیا این منکرات تنها منحصر به دانشجویان دختر است یا شامل پسران نیز می‌شود.

او در مصاحبه با تلویزیون ملی افغانستان که از سوی طالبان اداره می‌شود، ادعا کرد که شماری از دانشجویان دختر بدون رعایت "هدایات شرعی" به گونه‌ای لباس پوشیده و به پوهنتون می‌رفتند که گویا به محفل "عروسی" می‌روند.

این در حالی است که تمام دانشجویان و دانش‌آموزان افغان حتا پیش از حاکم شدن طالبان بر افغانستان با رعایت حجاب اسلامی به مکاتب و پوهنتون‌ها می‌رفتند.

دلیل دیگر تعلیق تحصیل دختران در پوهنتون‌ها، فعالیت لیلیه‌های دختران خوانده شده است که به گفتهٔ ندیم آمدن و سفر دختران از ولایت‌های دیگر بدون همراهی محرم شرعی و اقامت آنان در لیلیه به دور از خانواده و محارم شان "خلاف غیرت افغانی و اسلامی" است.

خوابگاه‌های دانشجویان پسر و دختر در سرتاسر افغانستان از هم جدا بوده و تمام امور لیلیه‌های دختران را زنان و دختران به پیش برده و در کم از کم دو دههٔ پسین هیچ موردی از کدام رویداد ناگوار در لیلیه‌های دختران گزارش نشده است.

شماری از منتقدان گفته اند که اگر هم کدام مشکلی وجود داشت یا دارد، طالبان باید برای حل و از میان برداشتن آن اقدام کنند نه اینکه دروازهٔ پوهنتون‌ها را به روی نیم پیکر جامعه ببندند.

ندیم در این مصاحبه که شام پنجشنبه ۲۲ دسمبر (اول جدی) نشر شد، همچنان مختلط بودن دانشجویان پسر و دختر و نیز تحصیل دختران در رشته‌هایی چون انجنیری و زراعت را که به زعم این مقام طالبان "برای زنان مناسب" نیست از دلایل دیگر ممانعت حضور دختران در پوهنتون‌ها برشمرد. او هیچ دلیل قانع کننده‌ای ارایه نکرد که چرا زنان و دختران نمی‌توانند در رشته‌هایی چون انجنیری و زراعت تحصیل کنند.

این تصمیم طالبان واکنش‌های جدی در سطح ملی و بین المللی را در پی داشت. کشورهای غربی و برخی از کشورهای اسلامی از جمله عربستان سعودی این تصمیم طالبان را محکوم کرده و از طالبان خواسته اند تا این دستور شان را لغو کنند. اما رهبران طالبان تا حالا نه تنها از خود انعطاف نشان نداده، بلکه قیودات بیشتر را بر زنان و دختران وضع کردند.

طالبان در حالی کار زنان در موسسات غیرحکومتی داخلی و خارجی ممنوع کرده اند که با مسلط شدن دوباره این گروه در افغانستان، میزان بیکاری نیست به گذشته بیشتر شده و در برخی اوقات، زنان و دختران یگانه نان‌آور خانواده شان می باشند

XS
SM
MD
LG