لینک های دسترسی

Breaking News

میلیون ها افغان با تهدید قحطی مواجه است – ملل متحد


کودکان در یکی از کمپ‌های بیجاشدگان داخلی در حومۀ شهر کابل
کودکان در یکی از کمپ‌های بیجاشدگان داخلی در حومۀ شهر کابل

سازمان ملل متحد گزارش داده است که کم از کم سه میلیون نفر در افغانستان در حالی به کمک فوری غذایی نیاز دارد که آن کشور بدترین خشکسالی را پشت سر می‌گذارد.

خشکسالی که سبب آسیب جدی به محصولات زراعتی درولایت‌های، قبلاً حاصلخیز، شمالی و غربی افغانستان شده است، صدهاهزار نفر را مجبور به ترک خانه و روستای شان نیز کرده است.

توبی لانزر، هماهنگ کنندۀ خدمات بشردوستانۀ ملل متحد در افغانستان، گفته است که سازمان ملل در تلاش است تا با جذب کمک‌های بین المللی به کم از کم ۲.۵ میلیون نفر از افغان‌هایی که نیاز مبرم غذایی دارند، تا اواسط دسامبر سال روان رسیدگی کند.

آقای لانزر به خبرگزاری فرانسه گفت "آن افراد فقط با یک وعده غذا در روز که آنهم در اکثر موارد فقط نان خشک و چای است، زندگی می‌کنند."

این مقام ملل متحد گفته است که این سه میلیون نفر از رهگذر شاخص عدم مصوونیت غذایی در فاز چهارم، یعنی یک درجه دورتر از قحطی، قرار دارند که به گفتۀ وی در سطح جهان بلندترین رقم بوده و ن"یازمند رسیدگی بسیار فوری" می‌باشد.

آقای لانزر گفته است که ماه گذشته گروه های امدادرسان به ۶۰۰ هزار نفر از این افراد نیازمند گندم، روغن و عدس توزیع کرده و قرار است تا پایان این ماه به ۶۰۰ هزار نفر دیگر آنان نیز کمک‌های مشابه فراهم شود.

هشت میلیون نفر دیگر در افغانستان، به گفتۀ آقای لانزر، در بحران غذایی، فاز سوم شاخص عدم مصوونیت غذایی، به سر برده و میزان سوء تغذیه به ویژه میان کودکان در این گروه بسیار بلند است.

این مقام سازمان ملل متحد گفته است که آمار به مراتب بلندتر از آنچه است که پیش بینی می شد. او هشدار داده است که با فرارسیدن سرما وضعیت این افراد خرابتر خواهد شد.

کاهش بارندگی و نباریدن برف در زمستان گذشته، سبب خشکسالی شدید در نصف افغانستان و بیجا شدن کم از کم ۲۵۰ هزار نفر از مناطق خشکسالی زده شد.

اکنون حکومت افغانستان و سازمان های امداد رسان بین المللی تلاش دارند تا به این بیجاشدگان که در حومۀ شهرها چادر زده اند، کمک های فوری را فراهم کنند.

XS
SM
MD
LG