لینک های دسترسی

Breaking News

وقوع پنج انفجار در کابل، پروان و ننگرهار؛ سه کشته و هفت زخمی


مقام‌های افغان می‌گویند که در اثر سه انفجار در کابل و دو انفجار دیگر در پروان و ننگرهار، سه نفر کشته و هفت تن دیگر زخمی شدند.

فردوس فرامرز، سخنگوی پولیس کابل روز سه شنبه دوم فبروری (۱۴ دلو) به خبرنگاران گفت که انفجار نخست صبح امروز در ساحۀ "جوی‌شیر" از مربوطات حوزۀ دوم امنیتی به وقوع پیوست که در آن دو منسوب پولیس زخمی شدند.

سخنگوی پولیس کابل افزود که انفجار دومی حوالی در "سلیم‌کاروان" از مربوطات حوزۀ چهارم صورت گرفت.

هدف این انفجار یک موتر نوع "فرونر" شخصی بود که به گفتۀ آقای فرامرز، در این رویداد، دو غیرنظامی، به شمول محمد عاطف، رییس شورای مرکزی جمعیت اصلاح افغانستان کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.

انفجار سومی در "نوآباد دهمزنگ" از مربوطات حوزۀ سوم امنیتی پولیس کابل رخ داد که در آن یک غیرنظامی زخمی شد.

انفجار در پروان و ننگرهار

مقام‌های محلی ولایت پروان از وقوع یک انفجار در شهر چاریکار‌، مرکز این ولایت خبر داده و گفته اند که هدف این انفجار موتر حامل سرپرست و آمر امنیت پولیس پروان بوده است.

پولیس پروان با نشر اعلامیه‌ای گفت که در این انفجار کنار جاده به کسی آسیب نرسیده است.

شهر جلال‌آباد ولایت ننگرهار نیز صبح امروز گواه یک انفجار ماین بود.

هدف این انفجار یک واسطۀ "رنجر" نیروهای سرحدی پولیس بود که در آن یک منسوب امنیتی کشته شد و دو تن دیگر زخم برداشتند.

مقام‌های محلی این ولایت با تایید این رویداد به صدای امریکا گفته اند که زخمی‌های این انفجار به شفاخانه منتقل شده و وضعیت صحی آنان قناعت بخش است.​

مسوولیت این انفجارها را تا اکنون فرد و یا گروهی بر عهده نگرفته، اما مقامات افغان گروه طالبان را مسوول آن میدانند.

واکنش‌ها

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان انفجار امروز بر موتر حامل رییس شورای مرکزی جمعیت اصلاح را محکوم کرده و گفته است که "حمله بالای عالم، متنفذ و هر افغان دیگر"، حمله بر عزت و آینده روشن افغانستان است.

ارگ با نشر اعلامیۀ به نقل از آقای غنی گفته است: "گروه طالبان باید بدانند که از طریق خشونت، ترور و وحشت، به اهداف شوم باداران شان نمی‌رسند و نه هم از بار مسوولیت این چنین جنایات، شانه خالی می‌توانند. آنان همچنان با انجام عملکردهای ضد اسلامی، نمی توانند علما را از موقف ملی شان باز دارند."

کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز با ابراز نگرانی گفته است که در دو روز گذشته، در اثر انفجار ماین در شهر کابل، سه نفر کشته و پنج تن دیگر زخمی شده اند.

این کمیسیون در اعلامیۀ گفته است: "قتل‌های هدفمند و حمله بر هدف‌های غیرنظامی باید متوقف شود. استفاده از ماین چسپکی در مکان‌های عمومی و شهری، افزون بر افراد ‌هدف‌، همواره سبب تلفات و خسارات افراد ملکی شده است. حمله‌ بر غیرنظامیان از مصداق‌های آشکار جنایت جنگی و جرایم ضدبشری است."

XS
SM
MD
LG