لینک های دسترسی

Breaking News

تنباکو در هر شش ثانیه یک نفر را می‌کشد


سالانه شش میلیون نفر در اثر استعمال سگرت در جهان می‌میرد
سالانه شش میلیون نفر در اثر استعمال سگرت در جهان می‌میرد

وزارت صحت عامۀ افغانستان با تاکید بر تاثیرات زیانبار مصرف مشتقات تنباکو گفته است که بیش از ۳۵ درصد افراد ۱۵ سال و بالاتر از آن در شهر کابل تنباکو مصرف می کنند.

مقام‌های وزارت صحت افغانستان در مراسمی به مناسبت روز منع استعمال تنباکو، از افزایش مصرف قلیون در بین جوانان به شمول بانوان خبرداده و استعمال آن را به مراتب زیانبارتر از مصرف سگرت خواندند.

تاثیرات مرگبار استعمال تنباکو در جهان

تاثیرات مرگبار تنباکو:

  • تنباکو نصف مصرف کننده‌گان خود را می‌کشد
  • در هر شش ثانیه یک نفر در اثر استعمال تنباکو می‌میرد
  • سالانه شش میلیون نفر در اثر استعمال تنباکو از بین می‌رود
  • حدود ۸۰ درصد استعمال کننده‌گان سگرت در کشورهای با درآمد کم و متوسط زنده‌گی می‌کنند
  • تنباکو حاوی ۲۵۰ نوع مواد زهرآگین و ۵۰ مادۀ سرطان‌زا است
  • تقریباً نصف کودکان در مکان‌های عامه، هوای آلوده با دود سگرت را تنفس می‌کنند
  • سالانه ۶۰۰ هزار نفر در جهانبدون اینکه خود سگرت دود کنند، در اثر زیانهای ناشی از دود سگرت دیگران می‌میرند که ۲۸ درصد آن را کودکان تشکیل می‌دهند

بیماری‌های سرطانی، مشکلات قلب و شش‌ها، فشار خون، مرض شکر و شمار دیگر مشکلات صحی در نزد کسانی بیشتر دیده می شود که مشتقات تنباکو به ویژه سگرت را استعمال می کنند.

مطالعات نشان داده است که استعمال تنباکو یکی از عوامل اساسی ابتلا به سرطان می باشد. حدود ۴۲ درصد بیماری‌تنفسی و ۱۰ درصد مشکلات قلب و رگ‌ها به خاطر استعمال تنباکو به میان می آید.

نیکوتین– زهر موجود در تنباکو – برای استعمال کننده‌گان تنباکو فرحت بخشیده و آنان را به استفادۀ بیشتر این مادۀ کشنده ترغیب می کند. پژوهش ها نشان داده است که وابستگی به نیکوتین شدیدتر و مقاومتر از وابستگی به الکول است.

سازمان جهانی صحت گزارش داده است که در هر شش ثانیه یک نفر و در هر سال حدود شش میلیون نفر در جهان در اثر استعمال تنباکو جان خود را از دست می دهند.

بر اساس پیش بینی های سازمان جهانی صحت، شمار تلفات ناشی از استعمال تنباکو در جهان تا سال ۲۰۳۰ میلادی به هشت میلیون نفر در سال خواهد رسید.

استعمال تنباکو در کشورهای پیشرفته کمتر شده است، اما بر اساس آمار سازمان جهانی صحت، بیشتر از ۸۰ درصد مصرف کننده‌گان تنباکو در کشور های دارای عاید کم و متوسط اند، زیرا در این کشورها مشتقات تنباکو به دلیل مالیات ناچیز، ارزان و به سهولت قابل دسترس است.

وزارت صحت افغانستان تلاش دارد که برای کاهش مصرف و زیان‌های تنباکو، قانون کنترول تنباکو در آن کشور تصویب و توشیح شود. بر اساس این قانون مصرف تنباکو محدود شده و اعلانات و اشتهارات آن از طریق رسانه ها منع خواهد شد.

افزون بر اعلانات در مورد زیان‌های مصرف تنباکو، وزارت صحت عامۀ افغانستان در نظر دارد که در این قانون، دفاتر دولتی و غیردولتی، شفاخانه‌ها، هوتل‌ها و رستوران‌ها و سایر اماکن عامه به عنوان ساحات منع استعمال تنباکو اعلام شود.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG