لینک های دسترسی

Breaking News

غذای بریان شده عمر را کوتاه می‌کند – تحقیق


مرغ بریان، ماهی بریان، چپس و پکوره شاید برای بسیاری‌های خوشمزه و غذای مطلوب باشد، اما یافته‌های تحقیق تازه نشان داده است که مصرف دوامدار و بیش از حد این غذاها پیامدهای ناگوار صحی دارد.

تحقیق تازه به گونۀ خاص گفته است که زنانیکه بیش از یک خوراک در هفته مرغ بریان یا ماهی بریان صرف می‌کنند، شانس بیشتر ابتلا به بیماری قلب را دارند.

وی باو، پژوهشگر ارشد این پژوهش و استاد صحت عامه در پوهنتون ایوای ایالات متحده گفته است که مصرف بیش از حد غذای بریان شده با خطر بیشتر ابتلا به بیماری‌های قلب و رگ‌ها، کوتاه شدن عمر و مرگ توأم است.

داکتر باو و همکارانش در این تحقیق اطلاعات مربوط به "ابتکار صحت زنان" را ارزیابی کردند. ابتکار صحت زنان، برنامۀتحقیقی است که از سوی حکومت امریکا تمویل شده و بر امراض قلب، سرطان و سایر مشکلات صحی زنانی که از سن قاعدگی گذشته باشند، تمرکز دارد.

در این پژوهش، از ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۸ از نزدیک به ۱۰۷ هزار زن ۵۰ تا ۷۹ ساله در مورد رژیم و عادات غذایی و مشکلات صحی شان سوال شد. سپس دانشمندان افراد شامل در این پژوهش را تا سال ۲۰۱۷ زیر نظر گرفتند.

در جریان نزدیک به دو و نیم دهه، ۹۳۲۰ زن شرکت کننده در این پژوهش در اثر بیماری قلب، ۸۳۵۸ زن در اثر سرطان و ۱۳۸۸۰ زن هم در اثر دیگر بیماری‌ها درگذشتند.

دانشمندان پی بردند که زنانیکه بیش از حد غذاهای بریان شده مصرف می‌کردند، مبتلا به مشکلات قلبی شدند. یک سوم شرکت کنندگان که یک یا دو بار در هفته غذای بریان شده می‌خوردند، اضافه وزن یا چاق بودند.

با اینحال، به گفتۀ دانشمندان شامل در این پژوهش، یافته‌های جدید تنها محدود به ایالات متحده بوده و نمی‌توان آن را جهان شمول دانست، زیرا به گفتۀ آنان هر کشور و فرهنگ روش‌ها و موادمختلف بریان کردن غذا را دارند.

در اسپانیا، پژوهش مشابه هیچ ارتباطی میان مصرف غذای بریان شده و مرگ و میر را نشان نداد، زیرا بیشتر غذاهای اسپانیایی در روغن زیتون بریان می‌شود.

XS
SM
MD
LG