لینک های دسترسی

Breaking News

زرداری: با طالبان کار شود و بر ضد شان عمل نشود


وزیر خارجۀ پاکستان گفته است که به خاطر مبارزه با گروه‌های دهشت‌افگن خارجی و رسیدگی به بحران اقتصادی و بشری در افغانستان، جامعۀ بین‌المللی باید با حکومت طالبان مستقیماً کار کند، نه اینکه بر ضد آن گروه عمل کند، هرچند شمار زیاد مقام‌های امریکایی گفته اند که طالبان ثابت ساخته اند که شایستۀ چنین تعامل و همکاری نیستند.

بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجۀ پاکستان در مصاحبه با خبرگزاری اسوشیتدپرس که روز چهارشنبه ۲۸ سپتمبر (ششم میزان) نشر شد، گفته است که ایالات متحده باید با طالبان بیشتر تعامل مستقیم داشته باشد.

وزیر خارجۀ پاکستان گفت که انزوا و محرومیت اقتصادی را که افغانستان پس از حاکم شدن طالبان تجربه کرده است، تنها مطلق‌گرایی و افراطیت را در آن کشور تقویت کرده است. او گفت که نتایج بهتر مالی و اقتصادی از طریق کار با نهادهای موجود زیر کنترول طالبان به دست می‌آید "نه حکومت موازی".

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، میلیاردها دالر دارایی افغانستان در بانک‌های خارجی عمدتاً در ایالات متحده منجمد شد و بخش زیاد کمک‌های خارجی که به حکومت پیشین افغانستان صورت می‌گرفت، متوقف شد. این وضعیت سبب ایجاد بحران شدید اقتصادی و بشری در افغانستان شد.

زرداری گفت: "مهم است تا ذکر شود که این پول‌ها، نه از طالبان و نه از امریکایی‌ها است. این پول‌ها متعلق به مردم افغانستان است."

پس از کشته شدن ایمن‌الظواهری، رهبر شبکۀ القاعده در کابل، مقام‌های امریکایی گفته اند که طالبان به تعهدات شان برای مقابله با گروه‌های دهشت افگن پابند نیستند و حتا شماری از سیاستمداران امریکایی از احتمال حملۀ برخاسته از افغانستان بر ضد امریکا هشدار داده اند.

وزیر خارجۀ پاکستان گفت که برای اینکه طالبان بتوانند ارادۀ خود را برای مقابله با سازمان‌های دهشت‌افگن به نماش بگذارند، پیش از آنکه در مورد شان "قضاوت" شود، باید آنان را کمک کرد تا چنین قابلیتی را کسب کنند.

پاکستان در جریان حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان نیز همواره از سوی حکومت‌های پیشین افغانستان و نیز از جانب ایالات متحده به باد انتقاد گرفته شده بود که طالبان افغان را حمایت مالی، آموزشی و لوژستیکی می‌کند، هرچند مقام‌های پاکستانی این اتهامات را رد کرده اند.

با وصف انتقاد مقام‌های امریکایی که پاکستان را به عدم صداقت در مبارزۀ مشترک با دهشت افگنی متهم می‌کردند، ایالات متحده و پاکستان در دو دهۀ گذشته در زمینۀ مبارزه با گروه‌های دهشت افگن همکاری داشته و امریکا میلیاردها دالر را برای این مقصد به پاکستان فراهم کرده است.

دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده در اوایل سال ۲۰۱۸ حتا پاکستان را دروغگو، فریبکار و نیرنگ باز خطاب کرده و خواستار توقف کمک‌های مالی امریکا به آن کشور شده بود.

وزیر خارجۀ پاکستان در حالی جهان را به تعامل مستقیم با طالبان ترغیب می‌کند که سه روز پیش، شهبار شریف، صدر اعظم پاکستان در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته بود که گروه‌های دهشت افگن در افغانستان حضور دارد که این امر مایۀ نگرانی کشورهای منطقه شده است.

وزیر خارجۀ تاجیکستان نیز در مجمع عمومی ملل متحد ضمن ابراز نگرانی از وضعیت امنیتی افغانستان ادعا کرده است که این کشور در حال مبدل شدن به "پناهگاه تروریستان" است.

مقام‌های طالبان گفته اند که پاکستان نباید با اظهارات بدنام کننده در مورد افغانستان برای خویش امتیاز‌گیری کند.

XS
SM
MD
LG