لینک های دسترسی

Breaking News

عالمان دینی خیبرپختونخواه حمله بر قوای مسلح پاکستان را حرام خواندند


عالمان دینی ایالت خیبرپختونخواه پاکستان روز دوشنبه نهم جنوری (۱۹ جدی) با صدور یک فتوا ، اسلحه بر داشتن بر ضد اردو و پولیس پاکستان را بر اساس "شریعت" اسلام "حرام" و ناروا دانسته اند.

این فتوا در حالی صادر می‌شود که در چند هفتهٔ اخیر به ویژه پس از لغو آتش بس از سوی تحریک طالبان پاکستان و سپس دستور رهبری این گروه برای انجام حملات بر ضد حکومت پاکستان، حملات و رویدادهای امنیتی در آن کشور افزایش یافته است.

به نقل از خبرگزاری جیوی پاکستان،‌ عالمانی که این فتوا را صادر کرده اند، از مدارس مختلف دینی پاکستان از جمله دارالعلوم پشاور، جمعیت دارالعلوم حقانیه و سازمان المدارس پاکستان اند.

بیشترین حملات را بر ضد اردو و پولیس پاکستان، تحریک طالبان پاکستان انجام می‌دهد، گروهی که روابط بسیار نزدیک با گروه طالبان در افغانستان دارد.

با آنکه تحریک طالبان پاکستان و گروه طالبان در افغانستان ایدیولوژی مشترک دارند و حملات شان در دو کشور یکسان بوده است، عالمان دینی پاکستان جنگ طالبان بر ضد قوای مسلح پیشین افغانستان را "جایز" و "جهاد" خوانده بودند.

افزون بر تحریک طالبان پاکستان، گروه‌های جدایی‌طلب بلوچ و گروه دولت اسلامی نیز حملاتی را بر قوای مسلح پاکستان انجام داده اند. در فتوای عالمان خیبرپختونخواه آمده است که جنگ بر ضد اردو و پولیس پاکستان مخالف اصول شرعی و قوانین کشور بوده و عاملان آن باید مجازات شوند.

به دنبال تشدید حملات گروه‌های مخالف حکومت پاکستان، کمیتهٔ امنیت ملی آن کشور از عزم و ارادهٔ خلل ناپذیر در مبارزه بر ضد شورشگری خبر داد و تاکید کرد که به هیچ کشوری اجازه داده نخواهد شد تا به تروریستانی که بر ضد پاکستان حمله می‌کنند، پناهگاه بدهد.

رانا ثناالله، وزیر داخلهٔ پاکستان به تاریخ چهارم جنوری در یک کنفرانس خبری گفت که در سال گذشتهٔ میلادی ۶۷ درصد حملات بر ضد قوای مسلح پاکستان در ایالت خیبرپختونخواه، ۳۱ درصد در بلوچستان و یک درصد دیگر در ایالت‌های سند و پنجاب به وقوع پیوسته است.

XS
SM
MD
LG