لینک های دسترسی

Breaking News

تنش بی‌سابقه در دیدار مقامات امریکا و چین


در نخستین دیدار مقامات امریکا و چین در شهر آنکوریج آلاسکا، طرفین در برابر خبرنگاران از هم انتقادهای تندی کردند که در نوع خود بی‌نظیر بود.

پیش از این دیدار، مقامات دولت امریکا به جاپان و کوریای جنوبی رفته و در جریان این سفرها تاکید کرده بودند که در برابر رفتارهای چین موضع‌ خواهند گرفت.

انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا در این نشست خطاب به مقامات چینی گفت: "ما در بارهٔ نگرانی عمیق خود از رفتارهای چین، به شمول شین‌ژیانگ، هانگ کانگ، تایوان، حملات سایبری به ایالات متحده، زورگویی اقتصادی، بحث خواهیم کرد... "

او افزود: "این رفتارها نظم مبتنی بر قانون را که ثبات جهان را نگه داشته است،‌ تهدید می‌کند. "

در مقابل، مقامات چینی نیز در سخنرانی پانزده دقیقه‌ای به زبان چینی، از آنچه که رفتار نادرست امریکا در برابر اقلیت‌ها می‌خوانند انتقاد کردند و سیاست خارجی و اقتصادی امریکا را نکوهش کردند.

یانگ جیچی، ارشدترین دپلومات چینی در این نشست گفت: "ایالات متحده از نیروی نظامی و برتری اقتصادی خود برای سرکوب سایر کشورها کار می‌گیرد و با سواستفاده از مفهوم امنیت ملی، روابط اقتصادی را برهم زده و برخی کشورها را برای حمله به چین تشویق می‌کند. "

رد و بدل چنین انتقادهای تند میان مقامات امریکا و چین در برابر خبرنگاران، نمایانگر عمق تنش میان دو کشور است.

در طول سخنرانی مقامات چینی، اعضای هیات دولت امریکا یادداشت‌هایی را میان هم رد و بدل می‌کردند و در پایان نیز، وزیر خارجه امریکا از خبرنگاران خواست در سالون بمانند تا او به سخنان مقامات چینی جواب بدهد.

آغاز چنین دیدارهای رسمی در برابر خبرنگاران،‌ معمولا چند دقیقه دوام می‌کند، اما رد و بدل انتقادها و اتهامات میان مقامات امریکا و چین در این نشست، این برنامه را به بیش از یک ساعت به درازا کشاند.

اداره جو بایدن اما با تاکید بر اینکه خواستار تغییر در رفتار چین است، ابراز امیدواری کرده که روابط میان دو کشور، که در زمان ریاست جمهوری دونالد ترمپ به وخامت گرایید، بهبود یابد.

XS
SM
MD
LG