لینک های دسترسی

Breaking News

ادارۀ محلی بامیان در تلاش جلب گردشگران


ریاست اطلاعات و فرهنگ بامیان می‌گوید که این اداره، سکتور خصوصی را در زمینۀ راه اندازی مسافرت‌های سیاحتی به بامیان، حمایت می‌کند.

با اینکه به دلیل شیوع کروناویروس صنعت گردشگری مانند سال‌های قبل پررونق نیست، اما سفرهای سیاحتی در این ولایت رو به افزایش است.

سفرهای تفریحی و رفتن به دامن طبیعت در افغانستان اکثرا با چند دوست نزدیک و یا اعضای فامیل معمول است. اما در ماه‌های اخیر سفر به بامیان به صورت دسته‌های کوچک سیاحتی بیشتر ترویج شده است.

پس از کاهش محدودیت‌های ناشی از بیماری کووید۱۹ در افغانستان؛ شماری از شرکت‌های سیاحتی با راه اندازی تور‌های سیاحتی، روزنۀ جدیدی را برای رشد این صنعت فراهم کرده اند.

شماری از جوانان از کابل به بامیان آمده اند تا از حوض‌های طبیعی سلسله‌ کوهای بابا در این ولایت دیدن کنند.

حمید فیدل یکی از این گردشگران می گوید :"روز دوم است که ما این‌جا در کنار حوض‌های کوه بابا رسیدیم و یک تیم ۱۲ نفری هستیم. احساس بسیار عالی داریم و بهتر از این نمی‌شود لذت برد".

راهنمای بسیاری از این دست‌های مسافرت سیاحتی در بامیان باشندگان محل اند.

شیر حسین، یک رهنمای محلی که باشندۀ قریۀ علی‌بیک فولادی بامیان است، می‌گوید که امسال، حدود ۱۰۰۰ نفر به صورت دسته‌های کوچک سیاحتی از حوض‌های طبیعی سلسله کوه‌های بابا در بامیان دیدن کرده اند.

بسیاری از این بازدیدکنندگان، گردشگران داخلی اند که از ولایت‌های هرات، کابل و قندهار به صورت دسته‌ها به بامیان سفر می‌کنند.

سفر به بابر دره، پارک ملی بند امیر و حوض‌های بکر و دیدنی کوه بابا از مقاصد این دسته‌های سیاحتی است.

خالق بامیانی که هوتل و یک شرکت سیاحتی دارد و چنین سفرهایی را برنامه‌ریزی می‌کند، به صدای امریکا می‌گوید: "این تورها می‌تواند روی بهبود وضعیت اقتصادی، تبادل فرهنگی و از بین رفتن مشکلات قومی افغانستان را کمک می‌کند و هر فرد از ۵۰۰۰ تا ۲۵ هزار افغانی، با توجه به مقدار خدمات در اینجا به مصرف می‌رسانند".

امسال شیوع بیماری کوید۱۹در افغانستان سبب کاهش بی‌پیشینۀ آمار گردشگران در بامیان شده است؛ اما اسحاق عزیزی، سرپرست ریاست اطلاعات و فرهنگ این ولایت امیدوار است که ترویج تورهای سیاحتی به همکاری سکتور خصوصی، سبب رشد صنعت سیاحت در این ولایت گردد.

آقای عزیزی با اشاره به ترویج گردشگری از سوی تورهای گردشگری می گوید"تورهای گردشگری که بامیان می‌آیند قبل از آمدن با ما هماهنگ می‌کنند و ما در قسمت محل بود و باش و راهنمای تور کمک می‌کنیم که بیشتر سبب تشویق آنان می‌شود".

در سال‌های گذشته سالانه بیش از ۲۲۰ هزار گردشگر داخلی و صدها توریست خارجی از بامیان دیدن می‌کردند. اما ادارۀ محلی بامیان گفته است که امسال شیوع بیماری کوید۱۹ و برگزار نشدن جشنواره‌های فرهنگی؛ این ارقام را به حدود ۱۰۰ هزارگردشگر داخلی کاهش داده است.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG