لینک های دسترسی

Breaking News

یونسکو طرح حفاظت از آبدات تاریخی بامیان را تهیه می‌کند


مقام‌های محلی بامیان می‌گویند که به منظور حفاظت از میراث‌های جهانی معروض به خطر و شامل ساختن این آبدات تاریخی در فهرست دایمی میراث‌های فرهنگی جهان؛ نخستین پلان مدیریتی را به همکاری یونسکو تهیه می‌کنند.

ادارۀ محلی بامیان می‌گوید که قرار است یونسکو کار تهیه این پلان و مرمت بخش‌هایی از آبدات تاریخی شهر غلغله را به زودی آغاز کند.

لطیف عظیمی، سخنگوی والی بامیان گفت: "تهیه شدن این پلان کمک می‌کند که ساحات تاریخی، به خصوص ساحات میراث‌های فرهنگی معروض به خطر یونسکو حفاظت شود و این میراث‌ها شامل لست دایمی میراث‌های جهانی یونسکو گردد".

آقای عظیمی افزود که به زودی کار مرمت بخش‌هایی از شهر تاریخی غلغله نیز به همکاری مالی ایتالیا آغاز می‌شود.

مقام‌های ادارۀ محلی بامیان می‌گویند که این پلان مدیریتی برای رونق صنعت گردشگری، حفاظت از میراث‌های جهانی کشور مهم است.

به گفتۀ مقام‌های محلی بامیان به زودی یک مرکز معلومات گردشگری به همکاری مالی اتحادیۀ اروپا در شهر تاریخی غلغله نیز فعال خواهد شد.

نبود پلان مدیریتی حفاظت از میراث‌های تاریخی معروض به خطر جهانی از چالش‌هایی است که پیش از این بارها مورد انتقاد فرهنگیان بامیان قرار گرفته است.

برخی از فرهنگیان این ولایت می‌گویند که حکومت در ۱۸ سال اخیر توجه چندانی به حفاظت میراث‌های معروض به خطر جهانی در این ولایت نداشته و هر روز این آبدات ویران‌تر می‌شوند.

الیاس طاهری، یکی از فرهنگیان بامیان گفت:" بدون شک ساختن این پلان مدیریتی و ایجاد مرکز معلومات گردشگری می‌تواند تاثیرات مستقیم و مثبتی روی صنعت گردشگری بگذارد و امیدواریم که این کار صورت بگیرد و مثل گذشته‌ها نشود".

مقام‌های محلی بامیان اضافه کردند که در این پلان مدیریتی روی استملاک ملکیت‌های مردم، رونق صنعت سیاحت، مشخص ساختن اراضی و ساحات میراث‌های فرهنگی و حفاظت از این آبدات تاریخی تلاش می‌شود.

برخی از فرهنگیان و باستان‌شناسان می‌گویند که در حال حاضر عدم آگاهی دربارۀ حفاظت از میراث‌های تاریخی و حوادث طبیعی از عوامل عمدۀ تخریب این آبدات در بامیان است.

علی‌رضا مشفق، استاد رشتۀ باستان‌شناسی در پوهنتون بامیان می‌گوید: "کاری صورت گیرد که آثار تاریخی از فهرست میراث‌های در معرض خطر یونسکو بیرون شود و یکی از این راه ها آگاهی دهی از اهمیت میراث‌های تاریخی است تا مردم نیز دراین زمینه همکار باشند".

در حال حاضر هشت ساحۀ آبدات تاریخی بامیان که شامل تندیس‌های تخریب شدۀ شهمامه و صلصال، شهرهای غلغله و ضحاک می‌شوند شامل لیست میراث‌های معروض به خطر یونسکو اند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG