لینک های دسترسی

Breaking News

ایالات متحده ۱۶ هیلیکوپتر خریداری شده برای دولت پیشین افغانستان را به اوکراین می‌دهد


دفتر سرمفتش ایالات متحده برای بازسازی افغانستان (سیگار) روز چهارشنبه چهارم می (۱۴ثور) گفت که امریکا ۱۶ هیلیکوپتر نظامی ساخت روسیه را که برای اردوی افغانستان خریداری کرده بود، به اوکراین تحویل می‌دهد.

این هیلیکوپترها، نوع می-۱۷ بوده و به دلیل اینکه پیلوت‌های قوای هوایی پیشین افغانستان با کاربرد آن آشنایی خوب داشتند، امریکا آن را از روسیه خریداری کرده بود.

وزارت دفاع ایالات متحده نیز در ماه جنوری به کانگرس امریکا گفته بود که قصد دارد پنچ فروند هلیکوپتر ساخت روسیه را که برای اردوی حکومت پیشین افغانستان خریداری شده بودند، به دولت اوکراین تحویل دهد.

سیگار در گزارش ربع‌وار خود که در هفتهٔ جاری به کانگرس ایالات متحده ارایه کرد، گفته است که "اوکراین به تاریخ ۱۱ مارچ این تجهیزات دفاعی را پذیرفت".

این هیلیکوپتر‌ها پیش از خروج نظامیان امریکایی از افغانستان و سقوط دولت پیشین به دست طالبان، برای ترمیم به اوکراین منتقل شده بودند.

درگزارش سیگار آمده است: "در اواسط ماه اپریل، رییس جمهور بایدن بستهٔ کمک نظامی به اوکراین را اعلام کرد که شامل ۱۱ هیلیکوپتر می-۱۷ بود که برای افغانستان درنظر گرفته شده بودند."

واشنگتن پوست هفتهٔ گذشته گزارش داد که از آنجاییکه پول خریداری این هیلیکوپترها از سوی امریکا پرداخته شده بود، وزارت دفاع امریکا در اواخر سال گذشته میلادی به کانگرس اطلاع داد که با این هیلیکوپترها منحیث ملکیت دولت امریکا تعامل می‌شود.

هیلیکوپترهای می-۱۷ بیشتر برای حمل‌و‌نقل پرسونل و تجهیزات نظامی استفاده می‌شوند.

ادارهٔ سرمفتش ویژۀ ایالات متحده برای بازسازی افغانستان همچنین تایید کرده که به ارزش هفت میلیارد دالر تجهیزات نظامی که ایالات متحده به نیرو‌های امنیتی و دفاعی حکومت پیشین افغانستان فراهم کرده بود، پس از خروج نظامیان امریکایی به دست طالبان افتاده است.

در گزارش سیگار به نقل از فرمانده قوای هوایی طالبان و پرسونل قوای هوایی حکومت پیشین آمده است که حدود ۴۳۰۰ منسوب قوای هوایی سابق که نصف قوای هوایی حکومت پیشین است، از جمله ۳۳ پیلوت با طالبان پیوسته اند.

در همین حال مقامات اوزبیکستان نیز گفته اند که ده‌ها طیاره قوای هوایی افغانستان که توسط پیلوت‌های حکومت پیشین این کشور به اوزبیکستان آورده شده اند، ملکیت ایالات متحده بوده و به طالبان داده نمی شوند.

بر اساس گزارش‌ها، در اواخر ماه اگست، شماری از پرسونل نظامی افغان همراه با اعضای خانواده‌های شان فقط چند ساعت قبل از سقوط کابل به دست گروه طالبان توسط حدود ۵۰ طیاره و هیلیکوپتر به اوزبیکستان و تاجیکستان فرار کردند.

مقامات امریکایی می‌گویند که هنوز در مورد اینکه آیا این طیاره‌ها در آن کشورها باقی بمانند یا به جای دیگری منتقل شوند، تصمیم گرفته نشده است. اما می‌افزایند که به هیچ وجه به طالبان داده نخواهند شد.

XS
SM
MD
LG