لینک های دسترسی

Breaking News

چین و پاکستان به طالبان: با کاهش خشونت زمینۀ مذاکرات مستقیم را فراهم کنید


وزارت خارجۀ افغانستان می‌گوید که چین و پاکستان از طالبان خواسته اند که خشونت‌ها را کاهش دهند و زمینۀ مذاکرات مستقیم میان حکومت افغانستان و آن گروه را فراهم کنند.

گران هیواد، سخنگوی این وزارت به خبرنگاران گفت که سومین نشست همکاری‌های سه جانبه افغانستان، پاکستان و چین به سطح معینان وزارت خارجۀ سه کشور از طریق ویدیو کنفرانس امروز سه شنبه هفتم جولای (۱۷ سرطان) برگزار شد.

آقای هیواد افزود: "پاکستان و چین از رهایی زندانیان طالبان توسط دولت افغانستان برای زمینه‌سازی آغاز عاجل مذاکرات بین‌الافغانی قدردانی نمودند و از طالبان خواهش کردند تا سطح خشونت‌ها را هرچه عاجل کاهش داده و زمینۀ آغاز مذاکرات بین‌الافغانی به کمترین وقت مساعد سازند."

وزارت خارجۀ افغانستان گفت که حکومت این کشور تمامی اقدامات را برای آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی انجام داده است و اکنون طالبان در این راستا باید گام بردارند.

سخنگوی این وزارت ابراز امیدواری کرد که گفتگوهای مستقیم میان حکومت این کشور و طالبان در ماه روان میلادی برگزار شود.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان دیروز در نشستی که نمایندگان در حدود ۲۰ کشور منطقه، ملل متحد و ایالات متحده در آن حضور داشتند، نیز بر پایان جنگ از سوی گروه طالبان تاکید کرد.

آقای غنی با اشاره به افزایش خشونت‌ها از سوی گروه طالبان گفت: "این اقدامات طالبان، اجماع ملی را خدشه دار می سازد."

رییس جمهور افغانستان تاکید کرده است که اگر طالبان به جنگ ادامه دهند، پروسه صلح افغانستان با "چالش های جدی" روبرو خواهد شد.

قرار است که حکومت افغانستان به منظور اجماع جهانی برای تامین صلح در این کشور، یک نشست بین‌المللی را به روز پنجشنبه نهم جولای (۱۹ سرطان) میزبانی کند.

سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان گفت که نمایندگان کشورهایی همکار استراتیژیک افغانستان، ملل متحد، ناتو، اتحادیه اروپا و ایالات متحده در این نشست اشتراک خواهند کرد.

او افزود: "موضوعاتی که در مجلس مورد بحث قرار خواهد گرفت، کاهش خشونت‌ها، تبادلۀ زندانیان، آغاز عاجل مذاکرات بین‌الافغانی و تاسیس آتش‌بس بشردوستانه به هدف مبارزه موثر با شیوع ویروس کرونا خواهد بود."

کابل دیروز نشستی را با حضور نمایندگان در حدود ۲۰ کشور منطقه، ملل متحد و ایالات متحده به هدف ایجاد اجماع منطقوی برای صلح افغانستان میزبانی کرد.

گران هیواد گفت که شرکت‌کنندگان نشست دیروز خشونت‌های طالبان را نکوهش کرده و بر کاهش بی‌درنگ آن تاکید کردند و از طالبان خواستند که برای آغاز مذاکرات مستقیم صلح، اقدامات لازم را انجام دهند.

XS
SM
MD
LG