لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: خشونت طالبان اجماع ملی صلح را خدشه دار می‌کند


حکومت افغانستان امروز ششم جولای (۱۶ سرطان) به منظور تقویت اجتماع منطقوی به صلح افغانستان نشستی مشورتی را میزبانی کرد.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در این نشست که نمایندگان در حدود ۲۰ کشور منطقه، ملل متحد و ایالات متحده در آن حضور داشت بر پایان جنگ از سوی گروه طالبان تاکید کرد.

آقای غنی با اشاره به افزایش خشونت‌ها از سوی گروه طالبان گفت: "این اقدامات طالبان، اجماع ملی را خدشه دار می سازد."

اعلامیهٔ ریاست جمهوری از آقای غنی نقل کرده که گفته است اگر طالبان به جنگ ادامه دهند، پروسه صلح افغانستان با "چالش های جدی" روبرو خواهد شد.

رییس جمهور غنی همچنان به نمایندگان این کشورها از طریق کنفرانس ویدیویی گفت که میزان خشونت‌های فعلی در افغاستان در مقایسه با سال گذشته، افزایش یافته است.

در اعلامیۀ ریاست جمهوری به گزارش‌های اخیر سازمان ملل متحد اشاره شده است که در آن آمده است که گروه طالبان هنوز هم با شبکه های تروریستی رابطه دارد.

رییس جمهور افغانستان در این نشست گفت که حکومت این کشور تلاش‌های همه جانبه را به خرج داده، به طالبان راه حل سیاسی پیشنهاد کرده و آمادهٔ مذاکراه با این گروه است، اما با آنهم خشونت در مقابل مردم افغانستان افزایش یافته است.

آقای غنی همچنان گفت که کشورهای منطقه با تهدید تروریزیم مواجه اند و باید در مقابل آن در کنارهم مبارزه کنند.

در اعلامیه از آقای غنی نقل شده که گفته است اجماع جهانی برای ختم جنگ وجود دارد و حمایت کشورهای منطقه و همسایه برای اجماع قوی منطقوی، افغانستان را کمک خواهد کرد تا به اهداف صلح برسد.

رییس جمهور افغانستان گفت که ایالات متحده در مشارکت با افغانستان تلاش های زیادی را برای تقویت اجماع جهانی و منطقوی بخاطر پروسۀ صلح انجام داده است.

وزارت خارجهٔ افغانستان گفته است که این نشست ویدیویی را محمد حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجۀ افغانستان رهبری می‌کند.

وزارت خارجه افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که اشتراک کنندگان این نشست از گروه طالبان خواستند خشونت‌ها را به گونه چشمگیر‌آن کاهش دهند تا زمنیه برای آغاز مذاکرات صلح مساعد شود.

نمایندگان کشورهای منطقه، ملل متحد و ایالات متحده از روند صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت شان را ابراز داشته و خواستار حفظ دست آورد‌های دو دههٔ اخیر در افغانستان شدند.

نگرانی‌ها از ادامۀ خشونت‌های طالبان

پیش از این، پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو)، اتحادیه اروپا، ملل متحد و مقامات نظامی و سیاسی امریکایی نیز بر افزایش خشونت‌ها از سوی گروه طالبان انتقاد کرده و آنرا غیر قابل پذیرش عنوان کرده بودند.

سفارت بریتانیا در کابل دیروز گفت که از افزایش خشونت‌ها در افغانستان نگران است: "از طالبان می خواهیم تا به خواسته‌های واضح مردم افغانستان گوش فرا دهند، نشان دهند که نسبت به صلح جدی استند و خشونت‌ها را کاهش دهند."

این در حالی است که سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC) دیروز با نشر اعلامیه‌ای از تمام طرف‌های درگیر در افغانستان خواست تلاش‌های شان را به کاهش خشونت و صلح متمرکز سازند و برای دستیابی به آتش‌بس پایدار و صلح دایمی که مردم افغانستان در انتظار آن به سر می‌برند، از خود خویشتنداری نشان دهند.

XS
SM
MD
LG