لینک های دسترسی

Breaking News

استقبال افغانستان از اعلامیه سازمان همکاری‌های اسلامی


وزارت خارجۀ افغانستان از حمایت سازمان همکاری‌های اسلامی از روند صلح افغانستان استقبال کرد.

سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC) روز یکشنبه پنجم جولای (۱۵ سرطان) با نشر اعلامیه‌ای از تمام طرف‌های درگیر در افغانستان خواست تلاش‌های شان را به کاهش خشونت و صلح متمرکز سازند و برای دستیابی به آتش‌بس پایدار و صلح دایمی از خود خویشتنداری نشان دهند.

یوسف بن احمد العثیمین، سرمنشی سازمان همکاری‌های اسلامی از تمام اقدامات خشونت‌آمیز که منجر به کشته‌شدن تعدادی از زنان و کودکان در افغانستان شده، ابراز تاسف کرده است.

سرمنشی سازمان همکاری‌های اسلامی با اشاره به تحولات مثبت در راستای گفتگوهای صلح، از همۀ افغان‌ها خواست تا برای دستیابی به صلح و آشتی پایدار از طریق روندی به مالکیت و رهبری افغان‌ها مطابق قطعنامه‌ها و اعلامیه‌های کنفرانس بین‌المللی علما تلاش کنند.

کنفرانس بین‌المللی علما برای صلح و امنیت افغانستان به تاریخ ۱۱ جولای ۲۰۱۸ و همچنان چهاردهمین اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی به تاریخ ۳۱ می ۲۰۱۹ در شهر مکه برگزار شده بود.

وزارت خارجۀ افغانستان ناوقت شب یکشنبه گفت که از این اعلامیه استقبال می‌کند و از کمک و حمایت‌های متداوم سازمان همکاری‌های اسلامی سپاسگزار است.

این اعلامیه در حالی منتشر می‌شود که هنوز چگونگی آغاز گفتگوهای مستقیم میان حکومت و طالبان واضح نیست. رهایی زندانیان طالبان از محابس و آزادی اسیران حکومتی از قید طالبان که از پیش‌شرط های مذاکرات مستقیم بود، تا اکنون عملی نشده است.

حکومت افغانستان تا حال ۴۰۱۹ زندانی طالبان را رها کرده و طالبان نیز ادعا کرده اند که تا کنون ۵۰۰ منسوب قوای امنیتی و دفاعی افغان را رها کرده اند، اما مقام‌های افغان بار بار گفته اند که همۀ اسیران رهاشده از قید طالبان نظامیان نیستند؛ بلکه غیرنظامیان نیز شامل آنان اند.

رییس جمهور غنی به تازگی گفته است که اگر طالبان، نظامیان افغانی را که در اسارت دارند آزاد نکنند، زندانیان آن گروه نیز رها نخواهند شد.

XS
SM
MD
LG