لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان امیر خان متقی را به نشست ترویکا دعوت کرده است 


پاکستان به روز پنجشنبه ۱۰ نومبر (۱۸ عقرب) از نشست ترویکا پلس در مورد افغانستان میزبانی می‌کند؛ نشستی که در آن برعلاوهٔ ایالات متحده، روسیه و چین از گروه طالبان نیز دعوت شده است.

مقامات در اسلام آباد به صدای امریکا تایید کردند که امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ طالبان در نشست دعوت شده است.

مقامات پاکستانی اشتراک این مقام گروه طالبان را یک انکشاف "مهم" عنوان کرده اند.

پاکستان همواره به حمایت و تمویل و تجهیز گروه‌های دهشت افگنی و طالبان متهم بوده است، اما اسلام آباد این اتهامات را رد می‌کند.

این کشور تسهیل‌کنندهٔ عمدهٔ مذاکرات میان گروه طالبان و ایالات متحده نیز بود؛ مذاکراتی که به توافق دوحه منتج شد.

تامس وست، نمایندهٔ ویژهٔ ایالات متحده و همتایان روسی و چینی‌اش رهبری هیات کشورهایشان را در این نشست بر عهده خواهند داشت.

مقامات پاکستانی گفته اند که امیر خان متقی امروز به اسلام آباد خواهد رسید و در مورد موضوعات مختلف در سطح بلند بحث و گفتگو خواهد کرد.

کشورهای عضو ترویکا پیش از این با نشر اعلامیه‌ای گفته بودند که از احیای مجدد امارت اسلامی طالبان در افغانستان حمایت نمی‌کنند.

گروه طالبان از برگزاری نشست ترویکا در خصوص افغانستان استقبال کرد.

بلال کریمی، سخنگوی گروه طالبان به صدای امریکا گفت که هر اجلاسی که در کشورهای منطقه برگزار می‌شود و صدای همکاری با افغان‌ها را بلند می‌کند، قابل استقبال است.

او افزود که مشکل اصلی، به رسمیت شناختن حکومت طالبان است: "امارت اسلامی باید به رسمیت شناخته شود تا به عنوان یک طرف مطرح، با کشورهای جهان و سازمان ملل تعامل داشته باشد، به تعهدات خود عمل کند و پاسخگو باشد، در این زمینه هر جلسه‌ای که برگزار شود، اقدام خوب است."

طالبان در ماه اگست بر افغانستان مسلط شدند، اما جامعهٔ جهانی که خواستار ایجاد حکومت همه‌شمول و محترم شمردن حقوق بشری به ویژه حقوق زنان و دختران توسط این گروه است، تا اکنون حکومت طالبان را به رسمیت نه شناخته است.

انتظار می‌رود در نشست فردا نیز نمایندگان چهار کشور بر همین پیشنهادات تاکید کنند.

پاکستان که درجریان سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۱ یکی از سه کشوری بود که حکومت طالبان را به رسمیت شناخته بود نیز تا اکنون چنین اقدامی را روی دست نگرفته است.

نمایندهٔ ویژهٔ ایالات متحده برای بحث در مورد افغانستان با متحدین و شرکای این کشور، سفراش به اروپا و آسیا را آغاز کرده است. او روز دوشنبه در بروکسل به خبرنگاران گفت که در اواخر هفتهٔ جاری از پاکستان دیدن خواهد کرد، اما در این خصوص معلومات بیشتر ارایه نکرد.

آقای وست افزود که واشنگتن برای دور جدید گفتگوها با طالبان در دوحه آمادگی می‌گیرد، اما تاریخ مشخصی را ارایه نکرد.

با آنهم، مقامات پاکستانی تا اکنون نگفته اند که آیا نمایندهٔ طالبان به گونهٔ‌ مستقیم با نمایندهٔ ایالات متحده صحبت خواهد کرد و آیا ملاقاتی در حاشیهٔ این نشست خواهند داشت یا نه.

نشست ترویکا در اسلام‌آباد پس از اجلاس امنیتی دهلی با حضور چین، روسیه، ایران، تاجیکستان و اوزبیکستان، برگزار می‌شود.

واشنگتن تا اکنون در مورد این نشست اظهار نظر نکرده است.

XS
SM
MD
LG