لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار پاکستان: افغانستان در لبۀ پرتگاه سقوط اقتصادی قرار دارد


وزیر خارجۀ پاکستان هشدار داده است که افغانستان در لبه پرتگاه سقوط اقتصادی قرار دارد و جامعۀ جهانی را ترغیب کرد تا تمویل و فراهم آوری مساعدت‌های بشردوستانه را به این کشور از سر گیرد.

شاه محمود قریشی روز پنجشنبه ۱۱ نومبر (۲۰ عقرب) در مراسم افتتاحیۀ نشست "ترویکا پلس" که در آن نمایندگان امریکا، چین و روسیه برای افغانستان نیز حضور دارند، گفت که سقوط بیشتر افغانستان در این پرتگاه، توانایی حکومت جدید طالبان را برای ادارۀ کشور "به شدت محدود" خواهد کرد.

امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ کابینۀ طالبان که به پاکستان سفر کرده است، در این نشست شرکت نداشت، اما انتظار می‌رود که نمایندگان کشورهای شرکت کننده پس از ختم این نشست با آقای متقی دیدار کنند.

آقای قریشی با تاکید به از سر گیری فوری کمک‌های بشری به افغانستان گفت که دسترسی طالبان به سرمایه‌های افغانستان که از سوی غرب منجمد شده است، نیز شامل این اقدامات است.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، میلیاردها دالر سرمایۀ افغانستان در بانک‌های خارجی به ویژه ایالات متحده منجمد شده و طالبان به آن دسترسی ندارند.

تامس وست، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای افغانستان که به تازگی جانشین زلمی خلیلزاد شده است و نمایندگان چین و روسیه نیز در نشست ترویکا پلس در اسلام آباد شرکت دارند. این نخستین سفر آقای وست به صفت نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور افغانستان، به منطقه است.

وزیر خارجۀ پاکستان به رسانه‌های پاکستانی گفته است که مساعدت مالی و بشری به افغانستان به سود کشورهای غربی نیز است.

او گفت: "اگر شما فکر می‌کنید که دور افتاده اید، اروپا امن است و تصور کنید که این ساحات متاثر از تروریزم نخواهد شد، تاریخ را فراموش نکنید. ما از تاریخ آموخته‌ایم ونمی‌خواهیم که اشتباهات گذشته را تکرار کنیم."

پیش از این آقای وست در دیدار با مقام‌های ناتو در بروکسل از افزایش خشونت داعش و حضور القاعده در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته بود که طالبان باید در مقابله بر ضد داعش موفق باشند.

یک روز پیش از نشست ترویکا پلس، هند همسایۀ رقیب پاکستان نیز نشستی را به سطح مشاوران امنیت ملی کشورهای منطقه در مورد افغانستان میزبانی کرد که در آن نمایندگان پاکستان و چین شرکت نداشتند.

هشت کشور شرکت کننده در نشست دهلی -هند، ایران، روسیه، قزاقستان، قرغیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و اوزبیکستان- بر تلاش‌های جمعی برای مقابله با تهدیداتی مانند دهشت افگنی و قاچاق مخدرات از افغانستان و فراهم آوری کمک‌های بشردوستانه به این کشور پیش از فرارسیدن فصل زمستان تاکید کردند.

ملل متحد همواره هشدار داده است که افغانستان در لبۀ پرتگاه خرابترین بحران بشری قرار دارد و بیش از نصف جمعیت آن کشور با کمبود حاد مواد غذایی روبرو بوده و سرمای زمستان نیز میلیون‌ها نفر را در افغانستان مجبور می‌سازد که یا مهاجرت کنند یا با قحطی مقابل شوند.

XS
SM
MD
LG