لینک های دسترسی

Breaking News

روند خروج قوا از افغانستان؛ '۳۰ تا ۴۰ در صد تکمیل شده است'


قوماندانی مرکزی ایالات متحده می‌گوید که در حدود ۳۰ تا ۴۰ در صد روند خروج نیروها از افغانستان تکمیل شده است.

این قوماندانی با نشر خبرنامهٔ گفته است که به اندازه ۳۰۰ بار طیارهٔ نوع سی-۱۷ نظامی، تجهیزات از افغانستان بیرون شده و در حدود ۱۳۰۰ پاره از تجهیزات برای تخریب به ادارهٔ لوژستیک دفاعی تحویل داده شده است.

قوماندان مرکزی ایالات متحده که عملیات نیروهای امریکایی در منطقه،‌ بشمول افغانستان را نظارت می‌کند، گفته است که تا اکنون شش پایگاه نظامی را به وزارت دفاع افغانستان تسلیم کرده اند.

این درحالی است که یک مقام امنیتی افغان امروز سه شنبه اول جون (۱۱ جوزا) گفت که اردوی امریکا پایگاه هوایی بگرام را پس از حدود ۲۰ روز به مقامات وزارت دفاع این کشور تسلیم خواهد کرد.

این مقام امنیتی افغان افزوده است که وزرات دفاع کمیته‌های ویژه‌ای را برای مدیریت آن ایجاد کرده است .

در همین حال یک مقام دفاعی امریکا نیز بدون مشخص کردن وقت آن، به خبرگزاری فرانس پرس گفت: "من می‌توانم تایید کنم که پایگاه هوایی بگرام را تحویل خواهیم داد".

این پایگاه که در دهه ۱۹۸۰ توسط اتحاد جماهیر شوروی پیشین ساخته شده بود، بزرگترین تاسیسات نظامی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان محسوب می‌شود.

این پایگاه طی دو دهه گذشته، مرکز سوق و عملیات‌های هوایی قوای امریکایی و زندان هزاران جنگجوی گروه طالبان بوده است.

نیروهای امریکایی تاکنون چندین پایگاه از جمله میدان هوایی قندهار را که دومین پایگاه نظامی بزرگ خارجی در این کشور بود، به نظامیان افغان تسلیم کرده اند.

روند خروج نیروهای امریکایی و بین المللی از افغانستان به تاریخ اول می (۱۱ ثور) به گونهٔ رسمی آغاز شد و قرار است تا ۱۱ سپتمبر امسال تکمیل شود.

خروج نیروهای نظامی از افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که درگیری بین طالبان و نیروهای افغان در سراسر کشور به شدت جریان دارد.

مذاکرات صلح که در ماه سپتمبر سال گذشته در قطر آغاز شد، تاکنون نتیجهٔ ملموسی نداشته است.

روز سه شنبه، گروهی از مذاکره کنندگان دولت افغانستان به امید از سرگیری گفتگوهای متوقف شده به دوحه عزیمت کردند.

ناجیه انواری، سخنگوی وزارت دولت افغانستان در امورصلح به خبرگزاری فرانس پرس گفت "تیم ما برای مذاکرات جدی آماده است. هیچ حل نظامی برای این درگیری وجود ندارد"، اما افزود که هیچ تاریخی برای از سرگیری گفتگوها مشخص نشده است.

ماه گذشته دو طرف توافق کرده بودند که مذاکرات را تسریع کنند و مذاکرات را پس از عید فطر از سر گیرند.

XS
SM
MD
LG